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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Terepjáró lesz a Model Y-ból?

elektromos autó

Úgy néz ki, tartogat még pár meglepetést a Tesla Model Y a vásárlók számára – egy friss videó tanúsága szerint lehet, hogy készül majd belőle egy terepre alkalmas változat is. Na azért senki ne számítson Land Roverre, de a megnövelt hasmagasság és a speciális kerekek sokat segíthetnek az autónak az aszfaltutakról letérve.

De az is lehet, hogy csak egy korábbi ígéretet váltanak be.

Terepjáró, vagy légrugó?

A mostani találgatást egy friss Twitter-bejegyzés indította el, ugyanis a The Kilowatts nevű amerikai villanyautós Youtube-csatorna készítői a Tesla kaliforniai gyára környékén autózva egy érdekes autóra lettek figyelmesek. Elsőre csak annyi tűnt fel nekik, hogy a piros Model Y borzasztóan poros, saras, mintha egy rally-ról jött volna, de Teslájuk fedélzeti kamerájának képeit visszanézve az tűnt fel nekik, hogy az autó hasmagassága jóval nagyobb, mint a széria változaté. Ez különösen jól látszik a kerékjáratoknál.

Az üzenetben azt is megjegyezték, hogy a kocsi kerekei, abroncsai is egyediek voltak. Természetesen csak azért, mert a fremonti gyár körül találtak rá a különleges példányra, még nem biztos, hogy ez egy tesztelés alatt álló prototípus, de az sem biztos, hogy át kellene siklanunk a képek felett.

Ha még emlékszünk rá, nagyjából 10 hónapja indult Sandy Munro Tesla Model Y elemző sorozata, ahol az autóipari veterán és csapata darabokra szedett egy példányt, és igyekezett minden titkát felfedni. Anno mi is írtunk róla, a videók pedig ma is megtalálhatók a Youtube-on. Alább beszúrtuk a 42 rövid epizódból álló sorozatot:

Munro egyik érdekes megfigyelése volt, hogy több jelét is látta annak, hogy Musk beválthatja korábbi ígéretét, és légrugókkal is szerelhetik majd a Model Y-t. A Model S és X már régóta tudja ezt a trükköt, és ez az extra több, mint csak kényelmi szolgáltatás. Az így gyártott autók ugyanis képesek dinamikusan állítani hasmagasságukat – akár a sebesség függvényében, akár a sofőr kívánsága szerint. Autópályán például jót tesz a tapadásnak, ha az autó, amennyire csak lehet, alacsonyan fekszik az úton, hepehupás aszfalton viszont magasabb építés kívánatos, hogy ne verjük szét az autó alvázát és a töméseinket. A nagyobb Teslák ráadásul arra is képesek, hogy megjegyezzék azt a GPS koordinátát, ahol a sofőr rendszeresen változtat a beállításon, és legközelebb már maguktól álljanak be a megfelelő magasságra. Ez hasznos lehet például ha egy meredek autóbejárón kell rendszeresen felhajtanunk, és leérne a kocsi orra.

Hagyományos lengéscsillapítók és spirálrugók a Model Y hátsó felfüggesztésben. Forrás: Munro Live / Youtube

A Model 3 és Y azonban jelenleg olcsóbb és egyszerűbb hagyományos lengéscsillapítókkal és rugókkal készül – legalábbis egyelőre. Munro egyik videójában például megfigyelte, hogy az autó első csomagtere alatti részen egy kis táblán jelzik a szerelőknek, melyik változat áll előttük. Így fel van sorolva, hogy az autó az észak-amerikai piacra készült, balkormányos, összkerék-meghajtású stb., és hogy hagyományos spirálrugókkal van szerelve. De miért sorolják fel az utóbbit, ha ez nem egy opció, hanem minden darab így jön le a futószalagról?

Az autó orrában van egy érdekes kis tábla – a legutolsó sor magyarázatra szorul. Forrás: Munro Live / Youtube

Ha pedig ez nem lenne még elég „véres kard”, egy későbbi videóban találtak Munróék más árulkodó jelet is. Amikor a szakember a várva várt hátsó öntvényt vizsgálta alulról, megjegyezte, hogy milyen ügyes megoldás, hogy a különböző alkatrészek rögzítési pontjai mind az öntvény részét képezik, nem utólag vannak odahegesztve. Ahogy ezt nézegette, feltűnt neki, hogy az autó akkumulátora és csomagtere között alul, mindkét oldalon van pár ilyen rögzítési pont, csavar hely, ami nem szolgál semmi célt. Ugyanakkor a két pont közé tökéletesen befér egy sűrítettlevegő-tartály, ami a légrugós rendszerhez kell.

Ide férne a tartály. Forrás: Munro Live / Youtube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.