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
auto
2024. 04. 20. szombat

Eredetileg idén tavasszal kezdődött volna a Lucid Motors legelső villanyautójának, az Air szedán különleges Dream Edition változatának kiszállítása az Egyesült Államokban, ám ezt most az év második felére, bizonytalan időpontra halasztották – jelentette be Peter Rawlinson vezérigazgató egy interjúban. A döntésben több tényező is közrejátszott, elsősorban a tőzsdére való belépés a Churchill Capital Corp IV (CCIV) vállalattal való egyesüléssel.

Lucid Air: az új mérce a villanyautózásban

Az úgynevezett SPAC (Special Purpose Acquisition Company) megállapodás, melynek során a cégek 11,75 milliárd dolláros közös tőkeértékkel kerülnek bejegyzésre, körülbelül 4,4 milliárd dolláros bevételt jelent a Lucidnak, ami mellett már bátran odébb lehet tolni a megjelenést. De a CEO elmondása szerint nem pénz kérdése volt a gyártás indulásának ideje – merthogy a szaúd-arábiai fő részvényesek mélyen a zsebükbe tudnak nyúlni, ha szükséges –, sokkal inkább a CCIV visszajelzése, mely szerint fontos, hogy az Air hibátlanul érkezzen a piacra, így az sem baj, ha a második félévre csúszik a megjelenés. Rawlinson hozzátette, hogy ő személy szerint nagyon erőltette a tavaszi kiszállítást, de örül, hogy több idő marad az autó és a gyártási folyamat tökéletesítésére.

480 kilométer egy kávészünet alatt – így tölt a Lucid Air

A beszélgetésben a Tesla is felmerült: a vezérigazgató a Model S szedán 2012-es megjelenését hozta fel példának, amikor még újdonság volt a villanyautózás, és az élmény miatt a vásárlók hajlandóak voltak szemet hunyni a minőségi problémák felett. Szerinte ezek az idők elmúltak, ráadásul a Lucid luxusautó-gyártóként reklámozza magát, ezért is különösen fontos, hogy semmi kivetni való ne legyen az Airben.

Őrülten gyorsul a Lucid Air

Mellékesen Rawlinson azt is megjegyzi, hogy nyilvánvalóan a koronavírus sem könnyítette meg a gyártás elindítását, és vadászni kell az alkatrészeket a beszállítóktól, tehát valószínűleg egyébként sem tudta volna tartani magát az ütemtervhez a gyártó. A globális autógyártást akadályozó chiphiány azonban a Lucidot állítólag elkerülte.

Szuperhatékony SUV készül a Lucid csúcsszedánjából

A Lucid Air Dream Edition 1080 lóerős teljesítménnyel és 503 mérföldes hatótávval (19 colos felnik esetén) lép piacra. Nem ez lesz a legnagyobb hatótávolságú változat, ugyanis az ezt követő Grand Touring típussal akár 517 mérföldet is meg lehet tenni az EPA szerint, amely durván 827 kilométeres, többé-kevésbé valós hatótávolságot jelent – ez egy hajszállal kevesebb, mint amivel a Tesla Model S Plaid megy gyártásba 2021 végén, de majd meglátjuk, mit hoznak a hivatalos mérések. Legolcsóbban 69.990 dollárért cserébe lehet hazavinni az Airt (7500 dolláros állami támogatással együtt), ez az alaptípus 480 lóerős teljesítményt hátsókerék-hajtással, valamint 406 mérföldes (670 kilométeres) hatótávot kínál a vásárlóknak.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.