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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Hyundai Kona és Ioniq tisztán elektromos modellek tűzveszély miatti akku cseréjével kapcsolatos információkat eddig elsősorban a dél-koreai sajtó értesülései alapján tudtuk megosztani olvasóinkkal. A helyi sajtó többször nem hivatalos vagy meg nem nevezett iparági forrásokra hivatkozott, így érezhető volt némi bizonytalanság a hírekben. Végre megismerhetjük az LG Energy Solution állásfoglalását és a Hyundai honlapjára is kerültek fel konkrétumok, így ideje, hogy összefoglaljuk ezeket.

Hivatalos: Akkut cserélnek 82.000 db elektromos Hyundai-ban

Érintett vagyok?

Leginkább az Ioniq tulajdonosok döbbentek meg a legutóbbi híreken, hiszen korábban csak Kona tüzekről hallottunk és a szoftverfrissítésre is csak Konákat hívtak be világszerte. A Hyundai honlapján elérhető prezentáció táblázata ha alvázszámokat nem is tartalmaz, de az egyes régiókban érintett autók pontos gyártási idejét és darabszámát már megtudhatjuk belőle.

(Forrás: www.hyundai.com)

Globálisan 75.680 darab tisztán elektromos Kona tulajdonosa számíthat akku cserére, ebből 25.083 db Dél-Koreában állt forgalomba, 50.597 példány pedig exportra került.

Összesen 5716 db Ioniq electric szintén érintett az akku csere miatti visszahívásban, 1314 autó Dél-Koreában, 4402 pedig a világ többi részén.

Ezen kívül Dél-Korában 302 db, a világ többi részén 3 db Elec City buszban is akkut kell cserélni.

(Forrás: www.hyundai.com)

Régiónként kis mértékben eltér a problémás autók gyártásának dátuma is. Európában a 2018. május 4. és 2020. március 20. között gyártott Kona modellek, a 2019. június 18. és 2020. január 29. között készült Ioniq személyautók, valamint a 2019. augusztus 30-án gyártott buszok tulajdonosai várhatják az értesítést a visszahívásról.

Mit tegyek, amíg nem kerülök sorra?

Európában és Magyarországon egyelőre nem jelentek meg hivatalos ajánlások, de a Hyundai Dél-Koreai weboldalán egyértelműen azt kérik az érintett modellek tulajdonosaitól, hogy ne töltsék 90% feletti szintre autóik akkumulátorát. A beállítás végrehajtásáról egy videó is megjelent a cég Youtube csatornáján.

A Hyundai Koreai honlapjának nyitó oldala, a Google fordítása koreai nyelvről angolra.
(Forrás: www.hyundai.com/kr/ko/e)

Mennyibe kerül?

A Hyundai 4 diából álló prezentációjából a 81.701 jármű akku cseréjének becsült költségeit is megtudhatjuk: 1 billió won (kb. 920 millió dollár), azaz egy járműre körülbelül 3 375 000 Ft költség jut.

Ki fogja kifizetni?

Erről valószínűleg jelenleg is tárgyal a Hyundai és az LG Energy Solution, hiszen a jelentős anyagi teher mellett a cégek hírnevén is csorba eshet. A korábban kiszivárgott információk szerint az LG kínai Nanjingi üzemében gyártott akkumulátor cellák szeparátora a probléma oka, ezt azonban az LGES egyértelműen cáfolta. Ezt követően a General Motors azt nyilatkozta, hogy a Chevrolet Bolt és Opel Ampera-e modellekben azért nincs szükség akku cserére, mert az általuk használt cellákba másféle szeparátor került, így elegendő egy szoftverfrissítés a tűzveszély megelőzéséhez.

A Hyundai Kona infotainmnet képernyőjén a menüben beállítható a maximális töltöttségi szint (fotó: Hyundai)

Az LGES állásfoglalása azonban egyértelműen fogalmaz a szeparátorral kapcsolatban is. A cég először is közli, hogy a vizsgálat még nem fejeződött be, továbbra is szorosan együttműködnek a Hyundai Motors és Dél-Korea illetékes minisztériumának képviselőivel.

Korábbi információk a cellák belsejében egy nem megfelelő illesztést, konkrétan az anód meghajlított fülét okolták a tűzesetekért, azonban a minisztérium által végrehajtott kísérletekben nem sikerült reprodukálni ezt a problémát. Arról is beszámoltak, hogy az LGES Nanjingi üzemében a kizárólag a Hyundai Motors számára termelő gyártósoron a gyártás korai fázisában valóban előfordult ilyen a probléma, azt azonban már javították.

Az LGES állásfoglalása szerint megerősítést nyert, hogy a Hyundai Motors nem az LG Energy Solution ajánlásának megfelelően alkalmazta a BMS töltési térképét a gyorstöltési logikában, egyelőre azonban nincs bizonyítva, hogy ez a probléma kapcsolatban áll a tűzesetekkel, továbbra is együttműködnek a hatóságokkal az ezzel kapcsolatos vizsgálatokban.

Továbbá a szeparátor problémáról, amit egy tavaly októberi tűzeset lehetséges okaként megneveztek, a vizsgálatot folytató közös csapat szimulációs kísérlete bebizonyította, hogy nincs kapcsolatban a tűzesettel.

(Forrás: www.hyundai.com)

A Hyundai hivatalos állásfoglalása egyelőre nem ismert, ugyanakkor nem is cáfolta a cég közleményben az LGES fenti állításait. A Hyundai esettel kapcsolatos 2021 február 24-én közzétett prezentációjának legfontosabb pontja, hogy a cég számára a magas költségek ellenére a legfontosabb az ügyfelek biztonsága és a potenciális kockázatok mérséklése.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.