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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Top Gear sztárja is ráébredt, hogy a hidrogénautózás életképtelen

elektromos autó

Megválik kedvenc autójától, a hidrogén-üzemanyagcellás Toyota Mirai-tól James May autós újságíró és műsorvezető, aki a népszerű Top Gear sorozatnak köszönhetően robbant be az autós világ legismertebb alakjai közé. Az óvatos vezetési stílusa miatt műsorvezető társai által „Captain slow”-nak csúfolt híresség rendszeresen elismerően nyilatkozott az első generációs Mirai-ról, amely véleménye szerint kifinomultabb, mint a Tesla Model S 100D-je, az utazás kényelmét pedig egyenesen a Bentley Continental GT-éhez hasonlította. Ám míg magával az autóval elégedett, a közel másfél év együtt töltött idő alatt ráébredt, hogy van egy bökkenő, ami gyakorlatilag életképtelenné teszi a hidrogénes Toyotát: a töltőhálózat hiánya.

Az akkumulátoros elektromos autók óriási előnye minden más technológiával szemben, hogy az „üzemanyag” minden háztartásban elérhető, hiszen számos más berendezés használ elektromosságot, így ideális esetben egy villanyautósnak sosem kell nyilvános töltőhálózathoz látogatnia. Egy üzemanyagcellás járművel ez elképzelhetetlen, ráadásul a hidrogént még elő is kell állítani elektromosság felhasználásával, bonyolultabbá, és kevésbé hatékonnyá téve a folyamatot. Ebből adódóan, és számos más egyéb tényező (pl. a hidrogén tárolási és szállítási körülményei) miatt a töltőhálózat kiépítése jóval költségesebb, mint elektromos töltőket telepíteni, nem véletlenül nem tapasztalunk robbanásszerű bővülést a hidrogéntöltő-állomások számában.

Hidrogéntöltő-állomások az Egyesült Királyságban, Forrás: H2 Mobility UK

Ezt tapasztalta meg May is az Egyesült Királyságban, ahol 2019 vége felé, amikor a Mirai-t megvásárolta, összesen 8 töltőállomás volt – jelenleg 11. Nyilvánvalóan senki nem szeretne rendszeresen akár több száz kilométeres kitérőket tenni az autója feltöltéséhez, így aztán mindennapos használatra igencsak kényelmetlenné vált a Toyota. Hozzátette viszont, hogy Németországban, vagy Japánban, ahol fejlettebb a töltőinfrastruktúra, valószínűleg könnyebb lenne a Mirai-jal élni. Mindazonáltal a hidrogénautók eladásai még ezeken a piacokon sem azt mutatják, hogy valóban erre vágynak a vásárlók. Az Egyesült Államokban például 2020-ban ötéves szintre estek vissza a hidrogénautó-eladások, amit még a 499 darab gazdára talált Mirai sem tudott megakadályozni.

Kipukkant a hidrogénautó lufi

Felsorolni is nehéz, hányszor foglalkoztunk már azzal, hogy miért nem életképes a hidrogénhajtás. Aki szeretné megérteni, hogy miért nincs jövője e technológiának a személyautókban, annak ezeket a cikkeket érdemes elolvasnia:

Szerencsére nemcsak mi gondoljuk így, hanem a nagy autógyártók többsége is inkább az akkumulátoros elektromos technológiára fordítja erőforrásait. Nemrég a Daimler és a Volkswagen igazgatói is kifejtették véleményüket a hidrogénhajtásról.

Daimler: a hidrogén túl drága személyautóba

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.