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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Fordulhat a kocka az LG kontra SK Innovation ügyben

elektromos autó

Mint legutóbb beszámoltunk róla, megszületett az ITC döntése az LG Chem kontra SK Innovation ügyben, és a komoly büntetést kapott a kisebbik koreai cég – termékeit 10 évre kitiltották az amerikai piacról. Csakhogy a határozat még nem jogerős – és lehet nem is lesz az.

Borulhat minden: 10 évre kitiltották az SK Innovation aksijait az USA-ból

Zöld munkahelyek

Már párszor érintettük oldalunkon az amerikai politika új irányát – Joe Biden választási ígéreteiben fontos helyen szerepelt az ország gazdaságának zöld irányba fordítása. Ez nem csak a környezetvédelmi szabályok szigorítását, vagy a villanyautós támogatás kiterjesztését jelenti, de új munkahelyek teremtését is. A Republikánus politikusok gyakori kifogása a Demokraták környezetvédelmi terveivel szemben, hogy azok tönkre tennék az amerikai gazdaságot, és állások ezreit szüntetnék meg. Így Biden programjában természetesen az is szerepel, hogy a megszűnő állásokat új, zöld munkahelyek váltják majd fel.

Jelentősen olcsóbbak lesznek a GM és a Tesla villanyautói Amerikában

Ebben a képben nem mutatna túl jól egy 2600 fős akkumulátorgyár elkaszálása – főleg nem a legutóbbi választások óta kiemelt helyen szereplő Georgia államban. És valószínűleg ebben bízik az SK Innovation is. Az ITC ugyanis nem bíróság, így nem egy független hatalmi ág, és nem ítéletet mondott ki. Ez egy kormányzati szerv, egy hivatal, amelynek döntését 60 napon belül joga van megvétózni az elnöknek.

Megvizsgálják az ügyet

A Biden kormányzat alig másfél hónapja vette át a hatalmat és a kabinet egyes posztjaira még javában zajlanak a kongresszusi meghallgatások. Március negyedikén a Közlekedési Minisztérium majdani második embere, a miniszter (államtitkár) helyettese, Polly Trottenberg volt soron, az őt kérdező egyik bizottsági tag pedig Georgia állam szenátora volt. Na jó, Demokrata szenátora, úgyhogy túl kemény kérdésektől nem kellett tartani, és kényelmetlen témát sem valószínű, hogy felhozott volna Raphael Warnock.

Joe Biden: elektromosra cseréljük az állami flottát

Emiatt különösen érdekes, hogy az egyik kérdés az SK Innovation döntésről szólt, megemlítve a veszélyben lévő munkahelyeket a szenátor államában. Trottenberg válasza az volt, hogy megvizsgálják a döntés részleteit – de konkrét ígéret nem hangzott el a vétóra. Ilyen nyilván nem is lett volna helyénvaló, mivel erről majd, ajánlásuk alapján, Biden elnök hozza meg a végső döntést.

Pengeváltás a Forddal

Volt még az ügynek egy érdekes mozzanata az elmúlt napokban, ugyanis, mint kiderült, az ITC igen kemény szavakkal illette a Fordot a 96 oldalas vizsgálati anyagban.

A bizottság komolyan nehezményezte. hogy a Ford még akkor is új szerződésekről tárgyalt az SK Innovationnel, amikor az üzleti titkok ellopása már nyilvánvaló volt, és a koreai cég alkalmazottjait meghallgatásokra citálták eléjük. Mint fogalmaztak, nincs rá elfogadható magyarázat, hogy az autógyártó miért hagyta figyelmen kívül a feltárt tényeket és miért ment tudatosan szembe a bizottsággal. A bizottság szerint a Ford és a hozzá hasonlón viselkedő cégek szintén hibásak voltak abban, hogy eltűrték ezt az üzleti magatartást.

Ford F-150. Ennél megfelelőbb autó aligha van elektromosításra, Forrás: Ford

Valószínűleg ennek a rossz viszonynak tudható be, hogy az ITC elutasította a Ford azon kérését, hogy az F-150 akkuprogramján kívül, további, meg nem nevezett modellek is használhassák az SK Innovation aksijait. A bizottság nem tartotta megalapozottnak az autógyártó azon érvelését, hogy ez a közérdeket szolgálná. (Emlékeztetőül, a döntés ellenére az ITC megengedte, hogy a Ford F-150 elektromos programját még 4 éven át SK akkumulátorokkal lássák el, hogy ne kerüljön veszélybe a pick-up gyártása).

A Ford nyilatkozatban utasította vissza a vádakat, és az ITC-t hibáztatta. Mint közölték, a bizottság állításával szemben, már a kérdéses tevékenység nyilvánosságra kerülése előtti is 3 további akkumulátor programra vállaltak elkötelezettséget a koreai gyártóval, és erre is fény derülhetett volna, ha az ITC nem utasítja el a nyilvános meghallgatást az ügyben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.