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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Sok jó cucc kis helyen is elfér – furcsa villanyautó Amerikából

elektromos autó

A platós haszongépjárművek szegmense hosszú évtizedek óta közel változatlan formaterveket produkál, a Tesla Cybertruck volt talán a legelső, amely igazán drasztikus módon ütött lyukat a hagyományos és meglehetősen unalmas sablonon. Az elektromos autók számára tervezett padlólemezek, és a villanyos hajtásrendszerek kompaktsága vadonatúj dimenziókat nyitnak a tervezők előtt, ezt használta ki a Canoo is, melynek villanyautójára szintén nehéz megtalálni a megfelelő szavakat.

A Canoo márkanév talán kevesek számára bír bármilyen jelentéssel, pedig a 2017-ben alapított (akkor még Evelozcity néven futó) amerikai start-upnak van valamije, amely még a Hyundai Csoportot is bevonzotta: egy villanyautók alá tervezett moduláris gördeszka-padlólemez. Ez idáig két járművet tervezett erre a szerkezetre a Canoo, egy kimagaslóan tágas utasterű, hétüléses személyszállítót, valamint egy áruszállító feladatokra szánt furgont, de a dél-koreai autógyártó csoporttal együttműködve a jövőben további villanyautók épülhetnek a platformra.

Újabb villanyautós start-up céggel társul a Hyundai

A Canoo harmadik modelljeként bemutatott pick-up az utasszállító jármű kerekded, kapszulaszerű formatervét örökölte, annyi különbséggel, hogy ezt terepre fejlesztette a cég, tehát megemelte, és „lepáncélozta” az alját a törmelékek elől, és persze a hátuljából kivágott egy szeletet a platónak.

„Szenvedélyünk, hogy olyan járműveket gyártsunk, amelyek megváltoztathatják az emberek életét. A kisteherautónk ugyanolyan erős, mint a legmasszívabb teherautók a piacon, de exponenciálisan produktívabbnak lett tervezve. Ez a teherautó neked lett kitalálva. A tartozékokat azok számára készítettük, akik a teherautókat tényleg használni akarják – munkában, hétvégén, kalandozáshoz” – hangzott el a bemutatón a Canoo igazgatójától.

A Canoo gyakorlatilag az autó minden szegletét hasznosította valamilyen okos megoldással. A praktikusságot fokozó funkciók közé tartozik a kihúzható hosszabbítás a platóhoz, az autó orrából kihajtható munkaállomás konnektorokkal, a jármű oldalából nyitható kis asztalok, a tárolóként is szolgáló kihúzható oldalsó lépcső, a platót részekre osztó elválasztó falak, a rakteret megvilágító LED lámpák, az opcionálisan felszerelhető tető-csomagtartó, valamint a kempingfelszerelés.

A Canoo elmondása szerint saját padlólemezének az a legnagyobb erőssége, hogy míg más platformoknak vannak olyan részei, amelyek helyet foglalnak el az autón belül (pl. mechanikus kormányoszlop, hajtómű), addig ez a lapos szerkezet mindent magában foglal innovatív megoldások bevezetése által. Ennek köszönhető, hogy kisebb külső méretek mellett ugyanakkora rakteret kínál autója, mint az Egyesült Államok legkelendőbb pick-upja (Ford F-sorozat), de könnyebben manőverezhető.

Külső dimenzióit tekintve egyébként tényleg meglepően kicsi a Canoo, mindössze 4677 mm hosszú (platóbővítés nélkül), 2209 mm széles tükrökkel együtt, 2085 mm magas, és 2850 mm a tengelytávja. Összehasonlításképpen az új Ford F-150 XL legnagyobb változata 5765 mm hosszú, 2430 mm széles tükrökkel, 1955 mm magas, és 3594 mm a tengelytávolsága, azaz a magasság az egyetlen – nagyrészt nyilván a furcsa dizájnból is kifolyólag –, amiben a Canoo kinőtte a Fordot.

A villanyautó meghajtását vagy egy, vagy két villanymotor biztosítja, utóbbi esetén 600 lóerő az összteljesítmény és 746 Nm az össznyomaték. Teherbírása 816 kg, a hatótávolságra pedig 320 kilométernél többet említ a cég.

A Canoo pick-up előrendelésére 2021 második felétől lesz lehetőség, de a kiszállítást csak 2023-ra ígéri a vállalat. Árat és egyéb információkat 2022-ben, a jármű végleges változatának premierjén kaphatnak az érdeklődők.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.