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
auto
2024. 04. 20. szombat

A VW dobta a koreai akkugyártókat

elektromos autó

Bár a VW hétfői akku napja energia napja kapcsán azt írtuk, túl sok rendkívüli újdonságot nem jelentettek be, azért úgy néz ki, van aki mégis meglepődött: a Volkswagen koreai akkubeszállítói.

A VW kiterítette a kártyákat, így erednek a Tesla nyomába

Hidegzuhany

A Reuters írása szerint hidegzuhanyként érte az LG és az SK Innovation vezérkarát a hétfői bejelentés, mivel mindössze pár nappal korábban értesültek róla, hogy nem szerepelnek a német autógyártó távlati terveiben. A hírportál szerint 3 különálló forrásuk is megerősítette, hogy meglepetésként érte a koreai akkumulátorgyártókat, hogy a VW két év múlva saját prizmatikus cellára cseréli az ő zacskós aksijaikat.

Az egyik forrás konkrétan azt mondta, hogy nem tartozik a szokásos üzleti magaviselethez, hogy ilyen hirtelen és ilyen egyoldalú kommunikáció révén tudják, meg, hogy a jövőben nincs szükség rájuk. A két vállalat már csak azért is zokon vehette a bejelentést, mert az elmúlt években milliárdokat költöttek új gyárakra és gyártósorokra, amelyek a VW autóhoz gyártják a cellákat.

A hírt mi inkább azért furcsálljuk, mert a német konszern hangsúlyozta a prezentáció során, hogy saját gyártásukat a partnerektől történő vásárlással egészítik majd, ki, illetve a 80%-os átállást 2030-ra prognosztizálta csak. A VW hétfői tájékoztatása szerint az új, saját Unified Cell nevű cellái 2023-ban érkezhetnek – bár már elhangzottak olyan vélemények is, hogy a tömeggyártásra 2024-ig kell várni. Ebben egyik fő partnerük a Northvolt lesz, amely 2 év múlva kezdi el szállítani az új aksikat.

A Northvolt épülő svéd üzemből 14 milliárd dollárnyi értékben vásárol cellákat a VW.

Az SK Innovation 2018-ban írt alá szerződést a németekkel zacskós kivitelű li-ion cellák gyártására, azonban a termelés még nem kezdődött meg, és az SK Innovation egyelőre nem is tervezte a prizmatikus technológiára történő átállást.

Az LG sem gyárt prizmatikus aksikat autókba, csak kisebb elektronikai eszközhöz szállítanak ilyeneket. A koreai mamut cég egyébként a VW tájékoztatása után azt üzente a németeknek, hogy átküldenének egy vezetőt Wolfsburgba, hogy megbeszéljék, hogyan tudna az LG a német óriásvállalat akku beszállítója maradni, de Herbert Diess még csak tárgyalni sem volt hajlandó.

Kína a nevető harmadik

A Reuters értesülése szerint egyébként a VW döntését részben a már általunk is többször tárgyalt amerikai SK-LG vita is befolyásolta. Mint ismeretes az SK-t azon kapták, hogy az LG akkumulátortechnológia fejlesztéseit nyúlta le azzal, hogy kifejezetten az ezen a területen dolgozó szakembereiket vadászta le magának. Emiatt a kisebbik koreai céget 10 évre kitiltották az USA piacáról – a döntést Biden elnök még úgy másfél hónapig megvétózhatja.

Fordulhat a kocka az LG kontra SK Innovation ügyben

A VW állítólag már tavaly év elején figyelmeztette a két koreai céget, hogy vitájuknak súlyos következményei lehetnek, és kínai beszállítókra cserélheti őket a német vállalat, ha kenyértörésre viszik a dolgot. Úgy néz ki ez meg is történt.

A Reuters írása arra is kitér, hogy a CATL mellett a Wanxiang A123, illetve a Guoxuan High-tech nevű kínai akkugyártókkal is leszerződött a VW – úgy tudni, hogy az utóbbi ácsingózik az LFP szállítások elnyerésére. Diess állítólag megerősítette azt is, hogy még több kínai partnert vonhatnak majd be, de egyelőre marad még az LG, illetve vásárolni fognak a Samsungtól is prizmatikus cellákat.

Elon Musk tavaly szeptemberi mondatait megidézve a VW vezér is azt mondta, hogy minden elérhető cellára szükségük lesz, de – tette hozzá – nagyobb beleszólást akarnak az energiatárolók dizájnjába.

Ha már nevető harmadik: azért arra nem vennénk mérget, hogy nagyon záros határidőn belül nem csap le valaki az így felszabaduló LG, illetve SK akkugyártási kapacitásra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.