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
auto
2024. 04. 23. kedd

Nagyravágyó tervekkel lépett a 2021-es évbe a BMW Csoport: mint minden más autógyártó, a németek is minél előbb szeretnének visszatérni a járvány előtti állapothoz, de emellett a mostani lendületüket arra is felhasználnák, hogy rendíthetetlenül elektromossá, digitálissá, és körkörössé váljanak, és ezzel az átalakulással versenyelőnyt szerezzenek – olvashatók Oliver Zipse szavai a gyártó tegnap közzétett pénzügyi és stratégiai jelentésben.

A konszern három fázisra osztja a megvalósítás menetét. Az első közel egy évtizeddel ezelőtt kezdődött a Project i elindulásával, amikor cégen belül kifejlesztették a sorozatgyártásra alkalmas elektromos technológiát. A digitalizáció alapkövét a BMW Connected Drive jelentette, amely lehetővé tette az ügyfelek számára bizonyos szolgáltatások online elérését. A 2018-ban bevezetett távoli szoftverfrissítés szintén egy fontos mérföldkőnek számít.

A BMW Csoport a második szakaszt a „választás szabadságához” köti, azaz amikor egyetlen modellből többféle hajtású változat (hagyományos, plug-in hibrid, tisztán elektromos) épül. Jelenleg is ebben a fázisban vagyunk, az elektromos kínálat bővülését a hagyományos paletta köré építi a vállalat, ráadásul azonos padlólemezen a rugalmasabb gyártás érdekében. Ezen szakasz legnagyobb digitális vívmányának az iDrive nyolcadik generációját tekinti a konszern, hiszen ez a korábbiaknál nagyobb gyorsaságot és személyre szabhatóságot hoz az autókba az iX megjelenésétől kezdve.

Még gyorsabb és okosabb az új BMW iDrive

2023-ra körülbelül egy tucatnyi tisztán elektromos modell lesz az utakon a BMW és a MINI márkák alatt. Jelen pillanatban a BMW i3 és az iX3, valamint a MINI Cooper SE kapható, ezekhez csatlakozik idén a BMW iX és az i4, utóbbi állítólag három hónappal hamarabb az eredetileg tervezettnél.

Még idén piacra kerül a 600 km hatótávolságú BMW iX

A következő években várható a teljesen elektromos 5-ös sorozat, a 7-es sorozat, az iX1, valamint a kibocsátásmentes MINI Countryman. Ezzel az offenzívával két éven belül legalább egy villanyautója lesz a BMW Csoportnak azon szegmensek legalább 90%-ában, amelyben most is jelen van. A második szakasz csúcsán, 2025-ben több mint tízszer annyi villanyautó értékesítésére számít a BMW, mint 2020-ban.

Lehullott a lepel a BMW i4-ről

Az utolsó fázis 2025-ben indul, és három fő pillérre épül majd: az újragondolt IT és szoftver-architektúrára, az elektromos hajtásláncok és akkumulátorok új generációjára, valamint egy radikálisan új, fenntartható megközelítésre a járművek teljes életciklusa során.

A BMW eddig soha nem tapasztalt felhasználói élményt, aerodinamikus formaterveket, tágasabb utasteret, optimalizált akkucella-dizájnt, alacsony fogyasztást, és a belsőégésű motoros autókéval megegyező hatótávolságot és gyártási költségeket ígér. Habár a gyártó nem említi, korábbi hírekből már tudjuk, hogy mindezt az első, teljesen elektromosnak tervezett padlólemezzel fogja elérni, amelynek első villanyautója Debrecenben épül majd.

Debrecen lesz a BMW e-autó stratégiájának kulcspontja

A fenntarthatóság kapcsán a nyersanyagok felhasználásának drasztikus csökkentését emelte ki az autógyártó, valamint ezzel párhuzamosan a másodnyersanyagok arányának növelését. A hulladékanyagok újrahasznosításával a vállalat körkörös gazdaságot szeretne kiépíteni, erről a megközelítésről további részleteket az idei IAA rendezvény előtt hallhatunk. „Biztosítani szeretnénk, hogy a legzöldebb elektromos autót a piacon a BMW gyártja” – fogalmazott Zipse. A környezetbarát autógyártásra való törekvéseket már mostanában is láttunk a vállalattól, például az alumíniumgyártás tisztításával, vagy a német folyók által termelt elektromosság felhasználásával.

A német folyók is a villanyautózás szolgálatába álltak

Tartogat még érdekességeket az évtized második fele. Hivatalosan is megerősítésre került, hogy a MINI 2025-ben dobja piacra a legutolsó új, belsőégésű motorral hajtott modelljét, és azután kizárólag tisztán elektromos autókat mutat be. 2027-re már az értékesítés felét a villanyautói adják, a 2030-as évek elejére pedig valamennyi kipufogós modellje eltűnik a kínálatból. A MINI Countryman utódja 2023-ban megy gyártásba Lipcsében hagyományosként és elektromosként egyaránt, illetve ettől az évtől Kínában is gyártani fognak MINI-ket kifejezetten elektromos autókhoz tervezett alapokon.

Németországban gyártják majd a tisztán elektromos MINI Countrymant

Az is elhangzott, hogy a Rolls-Royce-tól is várhatunk tisztán elektromos termékeket, de ennek dátumát nem árulta el a gyártó. A következő 10 év során a BMW Csoport körülbelül 10 millió villanyautó eladásával számol.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.