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
auto
2024. 04. 19. péntek

Átszabták az állami támogatást, hatalmas pofont kapott a Tesla a britektől

elektromos autó

A brit kormány tegnap reggel bejelentette, hogy azonnali hatállyal 500 fonttal csökkenti a tisztán elektromos autók vásárlásához igénybe vehető állami támogatás összegét, valamint a támogatott modellek vételárának felső határát is alacsonyabbra tette. Tegnap óta 2500 font összegű támogatás segíti a villanyautó-vásárlást, de csak olyan autók esetében, amelyek ára nem haladja meg a 35.000 angol fontot.

2020 eleje óta az úgynevezett Plug-in Car Grant keretein belül a brit állam 3500 fontos támogatást kínált, amit később 3000 fontra csökkentett, a támogatással elvihető elektromos autók vételárának felső határa pedig egészen mostanáig 50.000 font volt. A mostani döntés meglepetésként érte az iparág szereplőit, a brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) szerint ez egy nagyon rossz lépés egy nagyon rossz időpontban, utalva a világjárvány miatt bedőlt autópiacra, amit csak az elektromos autók népszerűsége tartott egyben.

Villanyautók uralják a brit autópiac romjait

A drámai húzással a döntéshozók a megfizethető árú villanyautók választékának bővülésére reflektálnak, és azt szeretnék elérni, hogy a támogatás minél több vásárlónak segíthessen kibocsátásmentes járműhöz jutni.

„Ez azt jelenti, hogy a finanszírozás tovább fog tartani, és több sofőr számára lesz elérhető. A magasabb árú járművekre már nem lesz érvényes a támogatás, mivel ezeket általában olyan sofőrök vásárolják, akik megengedhetik maguknak, hogy az adófizetők támogatása nélkül is váltsanak” –olvasható a magyarázat a kormány közleményében.

Hangsúlyozzák, hogy 2019 óta a 35.000 fontnál olcsóbb villanyautók száma közel 50%-kal nőtt a piacon, és a jelenleg kapható villanyautók több mint felére ezt követően is igénybe lehet venni a támogatást. Példaként említik az MG ZS EV szabadidő-autót, valamint a Hyundai Kona Electric-et a kisebbik, 39 kWh-s aksival.

Ironikus módon a módosítás legnagyobb vesztese az ország legnépszerűbb villanyautója, a Tesla Model 3, amelynek Standard Range Plus változata 40.490 angol fontról indul, tehát messze kiesik a támogatott modellek köréből. 2020-ban a legkisebb Teslából több mint 22 ezer darabot adtak el az országban, decemberben meghajtástól függetlenül a legkelendőbb autómodellé emelkedett fel. Az Electrek hírportál egy, a The Times napilapnak nyilatkozó kormányzati forrást idéz, aki szerint a döntés éppen a Tesla ellen irányult: „Véget vetünk a Tesla-támogatásnak, nem fogunk többé olyanokat segíteni adófizetők pénzéből, akik 50 ezer fontos autókat vesznek”.

A brit kormány tavaly összesen 582 millió fontot tett félre a PiCG programra, amely számításaik szerint 2022-2023-ig ki fog tartani. A közlemény azzal zárul, hogy az elektromosautó-piac fejlődésével további csökkenés várható a villanyautók vételárában, ami valószínűleg azt is jelenti, hogy ennek megfelelően a későbbiekben ismét módosítani fogják a támogatás feltételeit.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.