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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Már radart sem használ a Tesla önvezetése?

Elon Musk tett pár érdekes nyilatkozatot az FSD Beta program kapcsán az elmúlt napokban – ezeket szedtük most csokorba.

Nagy testvér

Mind a Tesla Autopilot, mind az FSD Beta rendszerek elsődleges sofőr figyelő rendszere a kormány mozgásán keresztül érzékeli, hogy a vezető felügyeli-e az automatikát, vagy nem figyel oda megfelelően. Magyarul, a rendszer bizonyos időközönként felszólít (villog és zenél), hogy fogjuk meg a kormányt, ha pedig ezt elmulasztjuk, akkor pár figyelmeztetés után letilt a jármű teljes leállításáig (P állásba kapcsolásig).

Vannak, akik ezt a rendszert tudatosan kijátsszák, súlyokat aggatnak a kormányra, hogy az ellenállást érzékeljen és az autót azt higgye, hogy valaki fogja azt, ezért egyre többen követelik, hogy a GM Super Cruise rendszeréhez hasonlóan a Teslák is figyeljék a sofőr szemét, illetve arcát és amennyiben nem figyel, vagy elaludt, akkor is tiltson le az automatika.

Az eredeti Model S és X nem rendelkezik belső kamerával, de a nemrég frissített kiadásaik, illetve a teljes Model 3/Y sorozat igen. Eddig úgy tudtuk azonban, ezt jelenleg nem használja a rendszer. Most Elon Musk az FSD Beta program kapcsán, miközben bejelentette, hogy a felhasználók száma az előzetes bejelentésnek megfelelően 2000 főre bővült, azt is elárulta, hogy az eredeti 1000 fős csoportból többeket kizártak a tesztprogramból, mert nem monitorozták megfelelően a rendszert.

Ennek kapcsán többen elkezdtek azon elmélkedni, vajon hogyan állapították meg a felhasználói szerződés megszegését, és mikor valaki felvetette, hogy biztosan a belső kamerát használták erre, Musk elismerte, hogy valóban erről van szó.

Persze ez felveti a kérdést, hogy ez hogyan volt lehetséges a régebbi S és X modellekben, de válasz valószínűleg az, hogy sehogyan, hiszen azokban nincsen kamera.

Radar nélkül?

Elon Musk többször kifejtettet már véleményét arról, hogy szerinte tévút a LiDAR alapú rendszerekre támaszkodni, mivel azok drágák, megvannak a saját limitációik és egyébként is eltérítik a fejlesztést attól az iránytól, hogy a kamerák jele alapján értelmezze környezetét. Hogy ebben a Tesla vezérének igaza van-e azt majd az idő eldönti, de logikája azon alapszik, hogy közeledési rendszereinket – az utakat, táblákat, lámpákat, felfestéseket és szabályokat – emberekre tervezték, akiknek sem radarjuk, sem lézeres érzékelőjük nincs, így arra kell fókuszálni, hogy az emberhez hasonlóan dolgozzuk fel a látottakat.

LiDAR ide, vagy oda, abban nem volt eddig vita, hogy radart azért a Tesla is használ – sőt folyamatosan fejleszti a képességeit -, most azonban érdekes megjegyzést tett ezzel kapcsolatban Musk.

Mint elmondta, rendszer következő nagy frissítése (még a 8.3, vagy ez már a 9.0 lesz?) kizárólag a kamerarendszer képességeit használja majd, a radart nem. Véleménye szerint ez az út a valós mesterséges intelligenciához.

Ez az ötlet elsőre így eléggé meredeknek tűnik, hiszen azért senki nem bánja ha az autója szuperhős képességekkel rendelkezik és két-három autóval előre látja a váratlan akadályokat, vagy esetleg rossz fényviszonyok, vakító napsütés, esetleg félhomály, köd esetén van még egy biztonsági hardver ami segít. Arról már nem is beszélve, hogy az autók 12 darab ultrahangos érzékelője nélkülözhetetlen a közeli tárgyak érzékeléséhez, a sikeres automata parkoláshoz – márpedig a „pure vision” azt feltételezné, hogy ez is kuka.

Hogy Musk a fentieket mennyire gondolta komolyan, azt nem tudjuk, de egy későbbi tweetjében visszautalt korábbi válaszára és kicsit bővebben kifejtette mondandóját.

Musk itt azt mondja, hogy a fejlesztéseik során az vált világossá, hogy különösen ritka szituációk zömét csak egy vizuális – kamera – megfigyelésen alapuló mesterséges intelligencia lesz képest megoldani. Amint ezt működik, minden más rendszer már csak hab a tortán – fogalmazott a Tesla vezetője.

Kétség kívül jó példa erre két olyan visszatérő probléma, amivel minden radar alapú rendszer küzd még ma. Amikor egy-egy Tesla balesetről szólnak a szalagcímek, akkor leggyakrabban vagy az történt, hogy egy az úton álló járműbe rohan az autó – jellemzően balesetnél segédkező rendőr, tűzoltó, mentő -, vagy egy keresztben áthaladó kamion vontatmánya alatt száguld át az autó, legtöbbször szörnyű következményekkel. A napokban is volt egy-egy hasonló eset. Detroitban, a rendőrség véleménye szerint, úgy néz ki, hogy a vagánykodó, az úton ide-oda cikázó sofőr saját maga okozta a balesetet, ugyanakkor az is tény, hogy az automata vészfék sem kapcsolt be. Egy másik michigani helyszínen ismét az úton intézkedő rendőrautó járt pórul – itt komoly sérülés szerencsére nem történt, de a sofőr állítása szerint ő az Autopilotot használta. A baleseteket még vizsgálják a hatóságok.

Ezek az esetek mind ismert korlátai a mai rendszereknek, és más márkák hasonló elven működő vészfék asszisztensei is küzdenek velük, a radar ugyanis nem képes megbízhatóan megkülönböztetni ezeket a szituációkat egyéb veszélytelen tereptárgyaktól. Itt valószínűleg a LiDAR sem segítene, hiszen – nagyon leegyszerűsítve – nem egy jobb optikai képfeldolgozó, egy jobb kamera kell, hanem okosabb mesterséges intelligencia.

Amerikai statisztikák szerint 2019-ben 303-an haltak meg akkor, amikor autójukkal egy kamion oldalába csapódtak, és további 531-en vesztették életüket a pótkocsi hátuljának ütközve, ami az ilyen alászorulós balesetek egy másik sajnálatos példája. Bár Európában már évtizedek óta egyre szigorúbb szabályok írják elő a kamionoknak milyen oldalsó és hátsó védőszerkezetekkel kell rendelkezniük az aláfutások elkerülésére, Amerikában ez még mindig nem általánosan kötelező.

Ami az út szélén, vagy az egyik sávban parkoló, intézkedő szervek biztonságát illeti ott sem túl rózsás a helyzet. Bár mint egy kongresszusi jelentés utánajárt, sajnálatosan nem vezetnek központi statisztikát országos adatokról ebben a kategóriában, de csak Floridában 2019-ben több mint 20.000 büntetést szabtak ki, mert a sofőrök nem váltottak időben sávot, elég helyet biztosítva a munkát végző életmentőknek és rendőröknek. 2015-2019 között 953 olyan baleset történt, ami erre volt visszavezethető.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.