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
auto
2024. 04. 19. péntek

Porsche: nem a belsőégésű motor, hanem az üzemanyag a baj

elektromos autó

Michael Steiner, a Porsche kutatás és fejlesztésért felelős igazgatója „félreértésnek” nevezte az Egyesült Királyság által tervezett szigorú intézkedést, miszerint 2030-ra betiltanák a belsőégésű motorral szerelt személygépjárművek értékesítését, mivel szerinte nem a hajtástechnológiával, sokkal inkább a fosszilis üzemanyagokkal van a probléma.

A kettő között a különbség annyi, hogy a belsőégésű motorokat szintetikus üzemanyaggal is lehetne táplálni, ami a Porsche érvelése szerint nem jár nettó szén-dioxid-kibocsátással, hiszen a légkörből kivont CO2-t használják fel metanol, és abból klímabarát benzin előállítására – mindezt lehetőség szerint kizárólag megújuló energia felhasználásával. Ráadásul a helyi légszennyezés szempontjából is előnyös, hogy sokkal kevesebb égéstermék keletkezése mellett ég el, mint a hagyományos hajtóanyagok.

A vállalat nemrég jelentette be a világ első ipari méretben termelő szintetikusüzemanyag-gyárát Chilében a Siemens-szel közösen, amelytől gyakorlatilag a belsőégésű motor megmentését reméli. Steiner az itt készülő üzemanyagot arra használná fel, hogy bemutassa a jogalkotóknak, hogy a belsőégésű motor is képes tisztán üzemelni, és ezt figyelembe kellene venni a jogszabályok megalkotásakor, hogy 2030 után is árulhassa a kipufogós modelljeit. A Porsche 2022-ben kezdi meg a szintetikus üzemanyag tesztelését egy kis szériában a 911 modellben.

Az igazgató hozzáteszi, hogy ez a környezetbarát üzemanyag semmiképp sem az elektromos technológia helyett, hanem mellett állná meg a helyét, a gyártó továbbra is a e-mobilitásba fekteti erőforrásainak és energiájának nagyobbik részét. Problémát jelent azonban, amit a hidrogénes üzemanyagcellás autóknál is rendszeresen elmondunk, hogy ennek az üzemanyagnak az előállítása bonyolult, és ezáltal drága is.

Melyik a könnyebb: az elektromosságot üzemanyagként használni, vagy másik üzemanyagot termelni belőle?

Chilében elsősorban szélturbinák által megtermelt elektromossággal bontanak majd vizet hidrogénre és oxigénre, majd a keletkezett hidrogént vegyítik a levegőből kinyert szén-dioxiddal. Ám az a nagy mennyiségű elektromos energia, ami e folyamat lebonyolításához szükséges, közvetlenül a villanyautók akkumulátorába is kerülhetne, tehát ismét egy végtelenül egyszerű és kézenfekvő megoldást akarunk túlbonyolítani csak azért, hogy a belsőégésű motorok velünk maradjanak.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.