PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Románia adja Európában a legnagyobb támogatást elektromos autók vásárlásának ösztönzésére. A rendszer két pillérből áll, melyek a 2016-tól folyamatosan elérhető Rabla Plus program, amely új elektromos és tölthető hibrid autók vásárlásához nyújt segítséget, valamint a Rabla Clasic program, amelyben egy idős jármű forgalomból kivonása esetén támogatják új, környezetbarát autók vásárlását.

A Rabla Plus program keretein belül 45.000 lej (kb. 9200 euró) támogatás igényelhető tisztán elektromos autó, valamint 20.000 lej (4000 euró) tölthető hibridekre, amennyiben azok széndioxid kibocsátása NEDC mérési ciklus szerint 70 g/100 km, WLTP ciklus szerint 83 g/100 km alatt marad.

A támogatás összege nem haladhatja meg az autó vételárának 50%-át, amely eddig csak elméleti korlátozás volt, de a Dacia Spring megjelenésével (alapár 16.800 euró) a gyakorlatban is értelmet nyert. A már 5. éve igénybe vehető támogatás keretösszegét eddig soha nem merítették ki, bár tavaly már közel járt a kimerüléshez a kb. 3000 autó vásárlására elegendő 140 millió lejes összeg. A keretet a kormányzat végül megtoldotta, így mindenkinek jutott támogatás. Az állami támogatás további feltétele, hogy az autó egy évig nem adható el.

Kimeríthetetlen kerettel támogatja a villanyautózást Románia

A támogatás első 4 évében összesen 2933 zöld járművet (2488 elektromos autót és 445 plug-in hibrid autót) vásároltak állami támogatással, amely a román villanyautó parknak körülbelül a felét teszi ki, ugyanis 2021 január 1-ig összesen 6407 tisztán elektromos járművet (ebből 5803 személyautó) regisztráltak Romániában. A kedvező támogatási feltételek ellenére a villanyautók aránya nagyon alacsony, hiszen az országban összesen 9,22 millió jármű (ebből 7,27 millió személygépkocsi, 3,68 millió benzines, 3,51 millió dízel motorral, valamint 45.000 db hibrid autó) fut az utakon.

Amennyiben az autóvásárlók 2021-ben a program életében először kimerítenék az idei évre szánt keretösszeget, akkor megduplázódhat az utakon lévő tisztán elektromos autók száma, mivel a programban körülbelül 6000 új villanyautó (ezen felül 5000 db tölthető hibrid) vásárlására nyújthatnak támogatást, persze ahogy tavaly, idén is megnövelhetik a rendelkezésre álló összeget.

A támogatási rendszer második pillére a régi autók leselejtezésére ösztönző Rabla Classic program. Az előző évig a 45.000 lej villanyautó vásárlási támogatáson felül további 6500 lej (1330 euró) támogatást kaphatott aki kivonatott a forgalomból egy idős autót, és új, tisztán elektromos járművet vásárolt helyette. Ez az összeg 2021-től 7500 lejre (1540 euró) növekszik.

A Dacia román honlapján még a korábbi, maximum 6500 lejes támogatással számolva adódott a kb. 2,8 millió forintos vételár, amellyel az új villanyautó olcsóbban megvásárolható, mint pl. egy hasonló méretű 5 éves, használt Peugeot Ion. A támogatás növekedésével a vételár 2,8 millió forint alá csökkenhet. A Dacia Spring egyébként annyira népszerű lett szomszédunkban, hogy a forgalmazás első 4 órájában több mint 1500 előjegyzést regisztráltak a terheléstől le is álló weboldalon. Összehasonlításképp ez a szám annyi, mint a 2019-ben Romániában forgalomba helyezett összes elektromos autó.

Nem bírta a Dacia honlapja a Spring megrendeléseket

A Rabla Clasic programban nem csak tisztán elektromos, hanem tölthető hibrid (3000 lej) és LPG gázüzemű (1500 lej) autók vásárlására is igénybe vehető a kedvezmény.

A támogatás igénybevételéhez nincs szükség bonyolult pályázatra. A kedvezményt a kereskedések intézik a vásárlók számára. A Rabla Clasic kedvezmény igénybevételéhez engedéllyel rendelkező helyen kell leadni egy régi autót. A megsemmisítésre leadott autónak legalább 8 évesnek kell lennie és 2013. december 31-ig kellett román rendszámot kapnia, ezen kívül nem lehet hiányos, minden fontos alkatrésszel rendelkeznie kell (azaz kivédik az ügyeskedést, nem adhatók el a leselejtezendő járművek értékesebb alkatrészei a leadás előtt).

A folyamat első lépése, hogy egy márkakereskedőtől igényelni kell a programban való részvétel regisztrációját. Ezt követően 30 nap áll rendelkezésre a régi autó megfelelő helyen történő leadására, majd 90 napon belül meg kell vásárolni az új autót.

Végre itt a Dacia Spring magyar árlistája is

Európa legnagyobb állami támogatásán felül Romániában további intézkedésekkel is támogatnák a környezetbarát közlekedést. Az MTI is beszámolt a Tánczos Barna környezetvédelmi, vízügyi és erdészeti miniszter által bejelentett „zöld péntek” programról. Ez a társadalom környezettudatosságát erősítő kampány lesz, amely megpróbálja rávenni az eddig autóval közlekedőket az alternatív megoldásokra.

Elsősorban az országos és helyi közintézmények vezetőit és alkalmazottait szeretnék megszólítani, de a magáncégek, civil szervezetek és az egész társadalom mozgósítását is célul tűzték ki. A program lényege, hogy péntekenként a közlekedéshez autó helyett az emberek kerékpárt, elektromos rollert, közösségi közlekedést használjanak, vagy egyszerűen gyalogoljanak. A program jelmondata: „ZÖLD PÉNTEK! MA MONDJ NEMET AZ AUTÓDNAK!”

53 millió eurós EU támogatást kap Románia töltőtelepítésre

A változást támogatni is fogják, így biciklitárolók, elektromos autó töltők épülnek majd, emellett pénteken országosan szeretnék díjmentessé tenni a közösségi közlekedést, de a közösségi közlekedés villamosítását is tervezik. A minisztérium közlése szerint a közlekedés során kibocsátott széndioxid több mint 70%-a a közúti közlekedésből származik. Egy ember évente átlagosan mintegy 7000 kg széndioxidot termel, ebből legtöbbet a saját személygépkocsija használatával.

Magyarországon az ITM még 2020-ban azt ígérte, hogy az idén folytatódik az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás. A Villanyautós Facebook csoportokban szinte nincs olyan nap, hogy valaki ne kérdezné meg, hogy tud-e már valaki részleteket. Ezúton is szeretnénk megnyugtatni olvasóinkat, hogy amint információkat kapunk a támogatás részleteiről, azonnal beszámolunk róla. A márkakereskedések hivatalos árlistáiban jelenleg a tavalyi támogatási feltételekkel számolnak, azaz a kereskedők arra számítanak, hogy változatlan feltételekkel jelenik majd meg az idei pályázat.

Kiderült néhány részlet a jövő évi állami támogatásról

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.