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
auto
2024. 04. 20. szombat

Szombat óta így jelöljük a töltőcsatlakozókat

Több idevonatkozó jogszabály módosítása után 2019. októberében megjelent a hazai elektromobilitás jogi szabályozásának folyamatát lezáró 243/2019 számú kormányrendelet, ami végre minden hiányzó iránymutatást tartalmazott a korábban meghozott rendeletek és törvények alkalmazhatóságához. Megnyílt végre az út a tömeges töltőtelepítések és piaci alapú töltőüzemeltetés előtt. Ennek a kormányrendeletnek volt egy 20. §-a, ami a jogszabály többi szakaszával ellentétben 2019. októberében nem lépett hatályba, az abban foglaltakat csak 2021. március 20-tól, vagyis múlthét szombat óta kell(ene) betartani. (Ez volt az EU-s jogszabály életbelépésének időpontja is.)

Új jelölést kapnak Európában a töltők és a villanyautók

Ez a paragrafus az EU-nak azt az ajánlását emeli át előírásként a magyar jogrendbe, ami a töltőcsatlakozók jelölését hivatott egyértelműsíteni. Bár a csatlakozókat annak idején úgy alakították ki, hogy a felhasználók ne tudják úgy összekeverni őket, mint a benzin és a gázolaj esetén a hagyományos üzemanyagtöltő pisztolyokat, de néhány speciális esetben azért így is előfordulhatnak első ránézésre megmagyarázhatatlan kompatibilitási problémák. Na ezek többségére az új jelölési rendszer sem kínál megoldást, cserébe viszont az eddig egyértelmű ikonok helyett bevezet semmihez sem köthető jelöléseket. Ráadásul ezeket az új piktogramokat nem csak a nyilvános töltőkön, de az autók töltőnyílása közelében, illetve a töltőkábeleken is fel kell tüntetni, hiszen így lesz biztosítva az, hogy az elektromobilitással először találkozó felhasználó is egyből tudja, hogy melyik csatlakozóba melyik kábel való.

A jogszabály tehát már másfél éve ismert, a jelöléseket ismertető szabvány hivatalos magyar változata pedig már 2019 augusztusa óta elérhető. Tegnap (2021. március 24-én) szúrópróbaszerűen ellenőriztünk kb. két tucat töltőt minden nagyobb szolgáltató hálózatából, és egyelőre elég lehangoló a kép. A Nova Futura töltőit leszámítva más eszközökön semmi nyomát nem találtuk a 2021. március 20. óta kötelező jelöléseknek.

(Nem, ez a cikk nem a Nova Futura fizetett hirdetése, viszont a jogszabályt egyedüliként betartó szolgáltatóként megérdemlik a név szerinti említést.)

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.