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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Egy teljesen elektromos meghajtású koncepcióautóról rántotta le a leplet ma a Lexus, amely a japán autógyártó elmondása szerint azt a minőséget, teljesítményt, stílust, és technológiai felszereltséget vetíti előre, amelyet a következő öt évben a megvásárolható modelleken is el kívánnak érni a cégnél. Az LF-Z Electrified neve megtévesztő, hiszen az „elektromosított” szót jellemzően akkor használják a gyártók, amikor szépen próbálják megfogalmazni, hogy a belsőégésű motor továbbra is küldi a szennyező anyagokat a levegőbe a kipufogón keresztül. A tanulmányt azonban kizárólag villanymotorok hajtják, ráadásul a márka első megvásárolható villanyautójával, az UX 300e-vel ellentétben dedikált elektromos padlólemezre épült, igencsak mutatós specifikációkkal.

A 4880 mm hosszú, 1960 mm széles, 1600 mm magas, és 2950 mm tengelytávú autóban egy maximum 150 kW-tal tölthető, 90 kWh kapacitású folyadékhűtéses akku tárolja az energiát, amely 600 km levezetésére elegendő egy töltéssel a WLTP szerint. Ez elképesztő hatékonyságról árulkodik, hiszen egy kWh-val 6,66 kilométert tud megtenni a jármű (15 kWh/100 km), ami a 0,20-as légellenállási tényezővel büszkélkedő Mercedes EQS luxusszedán fogyasztásával van egy súlycsoportban.

A 400 kW összteljesítményű, 700 Nm azonnali nyomatékú villanyautónak a gyorsulással sincs gondja, álló helyzetből a Dffirect4 összkerék-meghajtással alig 3 másodperc alatt felér 100-ra. A kormányzás egyedülálló módon vezetékes rendszerrel történik, amely kiküszöböli a kormánykerék és a meghajtott kerekek közötti mechanikai kapcsolatot, növelve a pontosságot és csökkentve a vibrációt a Lexus elmondása szerint.

Nem tudni, hogy az LF-Z Electrified eljut-e a gyártásig egy ennél lényegesen valóságosabb dizájnnal, de a Lexus elárulta, hogy az évtized közepéig több mint 10 modellt tervez piacra dobni teljesen elektromos, plug-in hibrid, vagy normál hibrid meghajtással.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.