PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 16. kedd

Így birkóztak meg az autópályás önvezetéssel a kínai villanyautók

elektromos autó

Az XPeng tegnap közzétette az összesített eredményeit annak az önvezető technológiás tesztútnak, amely március 19. és 26. között zajlott Kína autópályáin Kanton és Peking között. Összesen 228, az autógyártótól független személy indult útnak a tisztán elektromos P7 szedánok volánjai mögött ülve, hogy vallatóra fogják a járművek XPilot 3.0 szoftvere által működtetett Navigation Guided Pilot (NGP) vezetéstámogató rendszert, amelyet úgy terveztek, hogy az autópályás manőverekre emberi beavatkozás nélkül képes legyen.

Több ezer kilométert vezetnek önállóan ezek a kínai villanyautók

A villanyautó-flotta tagjai átlagosan 2930 kilométert tett meg az NGP funkció segítségével különböző útvonalakon a kiindulópont és az úti cél között, és ez alatt igencsak bámulatos teljesítményt sikerült bemutatnia. 100 kilométeren átlagban 0,71-szer volt szükség arra, hogy a sofőr besegítsen az irányításba, azaz átlagosan ~140 kilométert tudtak megtenni egyhuzamban az autók a mesterséges intelligencia vezetésével.

Az XPeng három fő manőverre koncentrált a teszt során: az önálló sávváltás és más autók mellett való elhaladás sikerességére, az autópályára való felhajtás, és onnan történő lehajtás képességére, valamint az alagúton való áthaladás kivitelezésére. Az utóbbi során remekelt a legjobban a flotta, az esetek 94,95%-ában egyedül tudtak biztonságosan áthaladni az alagutakon az autók. A sávváltás és előzés sem ment rosszul, ott 94,41%-os arányban teljesítették a feladatot önállóan a P7-esek. Az autópályás fel-, és lehajtásban egy hajszállal gyengébbek, de még itt is sikerült 90% feletti eredményt elérni (92,76%).

„Az expedíció komoly kihívás elé állította az NGP funkció robusztusságát és megbízhatóságát. Az eredmények azt mutatják, hogy ez nemcsak a legerősebb, hanem a legkönnyebben is alkalmazható önálló vezetési funkció a piacon jelenleg elérhető sorozatgyártású járművekben” – mondta He Xiaopeng, az XPeng vezérigazgatója a pekingi sajtótájékoztatón.

Az XPeng már az európai piacokon is jelen van, tavaly decemberben megérkezett az első szállítmány a G3 crossoverből Norvégiába, a jövőben pedig várhatóan a P7 értékesítése is megkezdődik.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.