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
auto
2024. 04. 19. péntek

A mai nappal elkezdődött az elektromos kerékpár (pedelec) vásárlását ösztönző támogatás benyújtásának ötödik szakasza. Ezen a héten, azaz 2021.04.06 – 2021.04.09. között nyújthatják be az IFKA honlapján a pályázatot, akik 90, illetve 150.000 forintos kedvezménnyel szeretnének elektromos rásegítéses kerékpárt vásárolni.

A pályázat keretösszege összesen egymilliárd forint, amelyre minden hónapban egy hétig lehet pályázni. Az első benyújtási lehetőség 2020 november végén volt, majd havonta ismétlődik. Az első szakaszt követően 1019 pályázat kapott kedvező elbírálást, melyekre közel 110 millió forintot ítéltek meg a pályázóknak. A második fordulóban 1185-en pályáztak, több mint 128 millió forintra. A harmadik és negyedik forduló számait egyelőre nem ismerjük, így nem tudjuk, hogy van-e arra esély, hogy a tervezett 12 hónapig kitart az 1 milliárdos keretösszeg.

Egymilliárdos állami támogatás elektromos biciklikre

A támogatással elsősorban a munkába járást szeretnék támogatni, ezért kizárólag magánszemélyek pályázhatnak, akiktől elvárás a magyarországi lakóhely és a legalább 3 hónapos munkaviszony. Egy személy egyetlen kerékpárra pályázhat.

A támogatás a jármű eladási árának legfeljebb felére biztosítható, pedálszenzoros kerékpárok esetében 90 ezer, nyomatékszenzoros kerékpároknál 150 ezer forintig. A pályázat lebonyolítását az IFKA végzi, elektronikusan, a pályázati portálon van lehetőség a benyújtásra. A pályázat támogathatóságáról 20 munkanapon belül születik döntés, majd újabb 10 munkanapon belül az IFKA a pályázati portálon keresztül kiadja a vásárláshoz szükséges támogatási okiratot a nyertes pályázó részére. A kerékpár megvásárlására a támogatói okirat kiadását követően 180 nap áll rendelkezésre.

Bukósisak és jogosítvány kell az elektromos kerékpárra?

A kerékpárok csak a regisztrált kereskedőknél szerezhetők be és meg kell felelniük az alábbi műszaki és környezetvédelmi követelményeknek. A kerékpár vételárán felül nem támogatható kiegészítők vásárlása (pl. kiegészítő lámpa, kosár/csomagtartó, pótalkatrész, kerékpáros sisak és ruházat, kerékpáros sebesség- és kilométermérő, kerékpár szállítási költsége, szervizdíj, egyéb felszerelések költsége).

  • kizárólag új kerékpár vásárolható,
  • a kerékpárnak meg kell felelni az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) szabványnak
  • maximum 250 W teljesítményű elektromos motor segítheti a kerékpár hajtását
  • kizárólag pedálhajtású kerékpárok támogathatók
  • a kerékpár kerékmérete minimum 26” (összecsukható kerékpár esetén legalább 16”)
  • a rásegítés csak akkor működhet, amikor a kerékpáros is hajtja a járművet
  • a rásegítés mértékének a sebesség növekedésével fokozatosan csökkenni kell, és a 25 km/h elérése előtt az elektromos rásegítésnek le kell állni
  • kerékpár maximális tömege: 30 kg,
  • külső gumi maximális szélessége: 60 mm,
  • kerékpáron gázkar nem lehet,
  • a kerékpár akkumulátora nem tartalmazhat ólmot.

A továbbiakban havi rendszerességgel lesznek további pályázati lehetőségek, egészen 2021. október 29-ig, vagy az 1 milliárdos keretösszeg kimerüléséig.

Címlapkép: Markus Spiske at Pexels

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.