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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Tesla kapcsán sokan szokták emlegetni, hogy hiányzik az alapos tesztelés egy-egy új típus bevezetése előtt. Az állítás maximum csak félig igaz, ugyanis a kaliforniai gyártó is rendelkezik sarkköri tesztpályával Alaszkában, a nyári teszthez a gyakran 50 °C fölötti hőmérsékletű Death Valleyben izzasztják meg az autókat, a víz szivárgásokat pedig ultrahangos vizsgálattal zárják ki. Ezzel együtt, kétségtelen, hogy a Tesla a hagyományos gyártókhoz képest jóval rövidebb idő alatt hoz ki új típusokat, és emiatt a fenti tesztprogramok is jóval rövidebbek, így nem egyszer kényszerültek már utólagos módosításokra, javításokra.

Még szerencse, hogy néhány lelkes tulajdonos minden határon túlhajtja az autókat, és így  pontosabb képet kaphatunk az autók hosszú távú tartósságáról.

1 millió és 300 ezer kilométer

2019 november végén számoltunk be a német Hansjörg von Gemmingen autójáról ami akkor lépte át a bűvös 1 millió kilométert -a kocsi most 1,3 milliónál jár. Az autóban egyszer már kellett aksit cserélni – az első pakk 290 ezer kilométernél adta meg magát és garanciában javították, de akkor csak ideiglenesen került be egy kölcsön akkumulátor. Később megkapta  az autó a végleges csereakkumulátorát, ami szintén használt volt.

1 millió kilométer, 2 motorcsere, 1 aksi hiba = hulladék Tesla?

Ez a második akku csomag nemrég szorult cserére és 668.000 kilométer tett bele von Gemmingen, amikor az autója számlálója 1.202.000 kilométernél járt.

Ez nem csak önmagában szép teljesítmény – ennyit az átlag magyar autós 40 év alatt tesz meg – de az is jól látszik, hogy mennyit fejlődött az idők során a vállalat gyártástechnológiája, hiszen a csere aksi több mint kétszer annyi ideig bírta mint az eredeti.

Hasonló a helyzet az autó motorjainál is.

A Model S először 40 ezer kilométer után szorult garanciális motorcserére, és mivel von  Gemmingen autója 13 ezer körüli alvázszámmal készült, valószínűsíthető, hogy a típus egy korai gyermekbetegsége volt a ludas. A második motor 280 ezer kilométert bírt, míg a mostani hajtómű 750 ezer kilométerrel később lett cserélve. Bár egy motorcsere ijesztően hangzik a hagyományos autókhoz szokva,  a 280 ezer kilométer 17,5 évnek, a 750 ezer pedig majdnem 47 évnek felel meg az átlagos hazai futásteljesítménnyel.  Von Gemmingen természetesen abszurdan sokat vezet, hiszen a pandémia évében 228 ezer kilométert autózott, amit egy kamionsofőr is megirigyelne.

Természetesen nem fog minden Tesla ilyen sokáig kitartani, bőven olvasni olyan példányokról is amelyek jóval hamarabb meghibásodnak. Mégis sokat elmond a fenti adatsor nem csak a kaliforniai márka kocsijairól, de a villanyautókról úgy általában is.

A gépjárművek mechanikus elemei, a csapágyak, a kilincsek és kapcsolók, az ablaktörlőlapátok és izzók ugyanúgy elhasználódnak egy elektromos járműben is mint a benzinesben, vagy dízelben. A fékekkel már más a helyzet, von Gemmingen legutóbb 400 ezer kilométeres élettartamról számolt be, ami nem csak anyagi megtakarítás, de a környezetvédelem és a szálló por szempontjából sem utolsó. A motor és a nem létező váltó – egy sebességes áttét -, valamint az akkumulátorok ugyanakkor, normál használat mellett, gyakorlatilag az autó teljes élettartama alatt megbízhatóan és karbantartás mentesen fognak működni. Legfeljebb az aktív akkuhűtés hűtőközege szorul néha cserére, és némelyik márka ennek ürügyén arcátlanul meg is kopasztja a garanciaidővel hozzáláncolt tulajdonost. De messze nem igazolódtak be azok a korai félelmek, melyek a mobiltelefonok vagy laptokok aksijának élettartamából kiindulva azt jósolták, hogy 3-4 évente majd súlyos milliókért kell a villanyautók akkumulátorát cserélni. Igaz ez még akkor is, ha egy-egy típus, aktív akkuhűtés hiányában, kicsit mostohábban bánik az akkumulátorral mint mások.

Az egyre nagyobb akkumértek is ebbe az irányba tolják a mérleg nyelvét, hiszen egy nagyobb energiatárolót ritkábban kell teljesen lemeríteni és feltölteni, amivel évekkel lehet megtoldani a drága alkatrész élettartamát. Jó példa erre von Gemmingen is, aki autóját leginkább a 20-80%-os tartományban használja.

A címlapfotó forrása Hansjörg von Gemmingen Twitter fiókja.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.