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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ennyi áramot használnak fel a magyarországi villanyautók

2020-ban 7,1 GWh áramot töltöttünk autóinkba a nyilvános elektromos töltőállomásokon – derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) sajtóközleményéből. A hivatal 2020-ban 15 új engedélyt adott ki nyilvános elektromos töltőberendezés üzemeltetésére; 2017 óta összesen 37 ilyen engedély született. A MEKH adataiból kiderül, hogy a legtöbb elektromos töltőoszlop Budapesten üzemel, összesen 479 darab. A fővárost követi Győr 39, valamint Kecskemét és Székesfehérvár 37-37 darab töltővel.

A töltőoszlopok országos mennyisége folyamatosan növekszik: 2019-ben 770 darab, tavaly pedig már 1320 nyilvános töltőoszlopnál tölthettek villamos energiát az elektromos autót használók.

2020-ban az előző évhez képest 27%-kal emelkedett a nyilvános töltések száma, ami így majdnem elérte a 710 ezret, ebből 37% volt a DC töltések, és 63% az AC töltések aránya.

A felhasznált energia mennyisége 31%-kal  nőtt a tavalyi évben, elérve a 7,1 GWh-t. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a villanyautósok egy alkalommal átlagosan 10 kWh-t vételeznek a nyilvános töltőállomásokon – beleértve a töltési veszteséget is.

A töltések során felhasznált energia közel fele-fele arányban oszlott meg az AC és DC töltések között. Így egy átlagos AC töltés során 8,1 kWh-t töltöttek az autók akkumulátoraiba, ami körülbelül 40-50 km hatótávot jelent, míg a DC töltések során felvett energia átlagosan 13,3 kWh-t ért el, ami hozzávetőleg 60-70 km-es hatótávnak felel meg (természetesen a valós hatótáv sok mindentől függ, ezek csak átlagértékek).

Az egy töltőre eső évi töltések száma körülbelül 540, azaz napi mindössze 1,5 db töltés. A töltőoszlopok számának bővülése gond nélkül lépést tudott tartani a zöld rendszámos autók növekedésével: előbbi tavaly 71%-kal nőtt, miközben a zöld rendszámos autóké csak 62%-kal, ezen belül a tisztán elektromos autóké pedig 69%-kal.

Hogyan érinti mindez az ország villamos energia felhasználását?

A hivatalos adatok nem tartalmazzák az otthoni és a munkahelyi, vagy más privát töltőpontokon végzett töltéseket, pedig ezek teszik ki a túlnyomó többséget. Mi azonban kíváncsiak vagyunk arra, hogy a villanyautók fogyasztása mekkora részét teheti ki az ország áramfogyasztásának, ezért végzünk egy nagyságrendi becslést. Ez még ha nem is lehet pontos, az arányok érzékeltetésére megfelelő lehet.

Úgy számolunk, hogy a zöld rendszámos járművek az országos átlagnak megfelelően évi 16 ezer km-t futottak, a hibridek esetében ebből 8000 km tisztán elektromos üzemmódban megtett úttal kalkulálunk, így összesen 250 millió, villanyhajtással megtett km-t kapunk. A 100 km-es fogyasztást a töltési veszteséggel együtt 20 kWh-nak vesszük. A végeredmény így az lett, hogy az elektromos autók tavaly hozzávetőleg 50 GWh villamos energiát használtak fel.

2010-ben jelentek meg az első modern elektromos autók az országban, de a fogyasztásuk ekkor még gyakorlatilag szinte nulla volt az egész hálózathoz mérve. Tíz év alatt sikerült tehát nulláról 50 GWh-ra feltornázni a fogyasztásukat. Vajon hogyan aránylik ez az ország áramfelhasználásának a növekedéséhez?

10 évvel ezelőtt még csak 42.600 GWh villamos energiát fogyasztottunk, tavaly már 46.300 GWh-t. A növekedés 3700 GWh-t tett ki, aminek a bő 1%-áért lehetnek felelősek a villanyautók.

De 2010-óta nemcsak az elektromos autók száma nőtt jelentősen, hanem a napelemeké is. 10 éve szinte még egyáltalán nem létezett fotovoltaikus energiatermelés az országban, tavaly viszont már – beleszámítva a háztartások helyben felhasznált termelését is – 2500 GWh körül lehetett a napelemek termelése. A villanyautók fogyasztását tehát 50-szeresen haladta meg a napelemek termelése, a különbség pedig folyamatosan nő.

Egy másik érdekes kérdés lehet, hogy a hálózati terhelésre milyen hatással van az autók töltése, erre vonatkozóan azonban sajnos nincsenek adatok, és amíg nem lesznek mindenhol okosmérők, addig nem is igen várhatunk pontos számokat. Azt viszont sejthetjük, hogy az ipari termelés, vagy akár csak a klímák működtetése ma még jóval nagyobb hatással van a hálózat terhelésére.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.