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
auto
2024. 04. 19. péntek

Magyarországon sikerként könyvelhető el a 11 millió forintos határ a 2020-as elektromos autó vásárlást ösztönző állami támogatás kapcsán, hiszen a feltételek kihirdetését követően az importőrök sorra jelentették be a 11 millió Ft vételár alá bepaszírozott modelleket.

Az Egyesült Királyságban is hasonló a helyzet. Miután nemrégiben 35.000 fontban maximalizálták az állami támogatásra jogosult elektromos autók vételárát, több cég is alakított az árakon, hogy minél több modelljük beférjen a küszöb alá. Így jelenleg 34.995 fontért vásárolhatják meg a brit vevők a 62 kWh-s LEAF e+ Tekna változatát, a nagyobb akkus Kia e-Niro is megjelent egy újabb alapfelszereltséggel, ahogy a Citroën is csökkentette az ë-C4 árát, és a Vauxhall e-Mokka is becsúszott a limit alá.

Átszabták az állami támogatást, hatalmas pofont kapott a Tesla a britektől

Érdekesebb a helyzet például Németországban, ahol nem a konkrétan megvásárolt példánynak kell beférni a küszöb alá, elegendő, ha annak alapváltozata elég olcsó. Ez a megoldás lehetőséget ad némi ügyeskedésre. Ha a kereskedések meghirdetnek egy kedvező áron kínált plakát-modellt, aminek megfelelő az ára, de olyan specifikációkkal rendelkezik, hogy biztosan senki sem akarja majd megvásárolni, azzal elérhetik, hogy a drágább, jobban felszerelt autók is jogosultak legyenek állami támogatásra az adott országban.

Ilyesmi történhetett Kanadában is. Az Electrek szúrta ki, hogy a Tesla kanadai konfigurátorában megjelent egy opció a Tesla Model 3 SR típusnál, amellyel 151 km-re korlátozhatjuk az autó hatótávját. Az alacsonyabb hatótávhoz nyilván kedvezőbb ár is jár. Ezzel a Tesla Model 3 jogosult lehet a kanadai állami támogatásra még akkor is, ha senki sem vásárol a 151 km-es hatótávú változatból.

A Tesla kanadai konfigurátorában megjelent a 151 km hatótáv opció (forrás: Electrek)

Kanadában a 45.000 dollár alatti alapárral rendelkező, de maximum 55.000 dollárba kerülő autók jogosultak az 5000 dolláros támogatásra. Mivel a Model 3 alapára magasabb volt, mint 45.000 dollár, a Tesla vásárlók kiszorultak a támogatási lehetőségből. A 151 km hatótávú és természetesen Autopilotot is nélkülöző változat alapára éppen 44.999 kanadai dollár. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a korlátozás nélküli, maximum 55.000 dollárba kerülő autókat is 5000 dolláros kedvezménnyel vásárolhassák meg a kanadaiak.

A Tesla utólag is megvásárolható extráiból kiindulva felmerül persze a kérdés, hogy mi a helyzet olyan országokban, ahol nem csak egy plakát-modellel, de valóban be kell férni a küszöb alá. Ha a Tesla például Magyarországon kínálna egy szoftveresen erősen visszabutított autót 10.999.999 forintért, akkor az a tavalyi rendszerben 2,5 milliós támogatással hazavihető lett volna.

Nyilvánvalóan nem tűnik etikus megoldásnak, de technikailag akadálya sem lehet, hogy másnap a vásárló további 6-8 millió forint befizetésével extra hatótávot vásároljon az autójához. A Tesla számára az egyetlen kockázat, ha ezt nem teszik meg a vevők, és örömmel használják a 8,5 milliós, 100 km hatótávval rendelkező Model 3-mat.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.