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
auto
2024. 04. 23. kedd

Akkus-napelemes töltőállomás épül Szlovákiában

A kassai székhelyű elektromos autó töltőkkel és napelemekkel foglalkozó EV-GP nevű cég érdekes projektbe kezdett a Pozsonytól 20 kilométerre lévő Szenc városában. Egy hatállásos töltősziget építkezésének megkezdése, ha megszokottnak még nem is nevezhető, a Tesla Supercharger állomások és Ionity töltőszigetek mellett kirívónak sem tűnik, már Európa keleti régiójában sem.

Amitől mégis izgalmas ez a projekt, hogy az ultra töltőt is magában foglaló töltősziget összes külső energia betáplálása csupán 22 kW (3×32 A). Nem tévedés, az összesen több mint 300 kW teljesítményre  képes töltőállomás csak akkora tápellátással rendelkezik majd, mint egy átlagos 22 kW-os AC töltő aljzat, amelynek rendelkezésre álló kapacitását egy Renault Zoe egyedül képes felszippantani.

Fotó: Facebook / EV-GP

A töltőszigetre egy db 160 kW maximális teljesítményű CCS csatlakozós töltőoszlop mellett elhelyeznek 2 db maximum 60 kW teljesítményre képes DC töltőoszlopot, melyek egyikén csak CCS, a másikon CHAdeMO kar is lesz, ezen kívül három darab 11 kW-os AC töltőt is.

A 22 kW külső áramforrás mellett a töltőszigetet 40 darab, egyenként 380 W teljesítményű napelemmel fedik majd le, azaz a naperőmű maximális névleges teljesítménye további 15,2 kW lesz. Ez persze még szikrázó napsütésben is csak a töltési kapacitás bő tizedét szolgálja majd ki, ezért a villámgyors töltés lehetővé tételéhez két darab 86 kWh kapacitású akkumulátort is telepítenek, azaz összesen 172 kWh tárolókapacitás is támogatja majd a töltőállomást.

40 db napelem, 3 db DC és 3 db AC töltő 22 kW tápellátással (Forrás: Facebook / EV-GP)

A kivitelező cég bizonyára végzett számításokat a beruházás megkezdése előtt, és tudják mit csinálnak. Pedig amennyiben egyszerre érkezik a töltőre legalább három, eléggé lemerült, nagy kapacitású akkuval felszerelt autó, akkor még nappal is gyorsan felszippantják az akkumulátorokban tárolt energiát, így a méretezés határozottan bátornak tűnik. Remélhetőleg a későbbiekben olvashatunk majd a projekt tapasztalatairól is.

Címlapkép: www.mojelektromobil.sk

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.