A januári és februári mélyrepülés után kezd magához térni a környezetkímélő járművek piaca Magyarországon. Márciusban összesen 1124 járművel bővült a zöld rendszámos állomány, ami nem rekord ugyan, de az eddig mért negyedik legjobb egyhavi eredmény, és 37,6%-kal magasabb, mint a tavaly márciusi, akkor rekordnak számító 817 darabos bővülés.
A zöld rendszámra jogosult három (valójában négy) járműkategória közül a legnépszerűbb ezúttal is a tisztán elektromos járműveket magába foglaló 5E volt, ahol 527 darabos bővülést jelentettek. Arról nincs hivatalos adat, hogy ebből mennyi volt idehaza újként forgalomba helyezve és mennyi a használt import, de az állami támogatási rendszer lebegtetése miatt márciusban valószínűleg minimális lehetett a hazai új villanyautó értékesítés. Ezek többségét valószínűleg a támogatásra nem jogosult magasabb árkategória, illetve a tavaly megrendelt, de csak idén elkészült és átadott autók tehették ki. A tisztán elektromos autók egy jelentős része valószínűleg használtként érkezett az országba.
A második legnépszerűbb csoport már évek óta az elektromos hajtással legalább 50 km megtételére képes hatótávnövelő elektromos autók kategóriája (5N). Ide márciusban 400 járművet soroltak az okmányirodák (illetve a közlekedési hatóság), ami közel 64%-os növekedés a tavaly márciusi adathoz képest. A mindössze 25 elektromos km-re képes tölthető hibridek (5P) népszerűsége továbbra is stagnál, így márciusban sem lépte át a 200 darabot a bővülés (197). Az egyéb zéró emissziós járműveket jelölő 5Z kategóriába (ide tartoznának pl. a hidrogén üzemanyagcellás autók) továbbra sem tartozik egyetlen autó sem (korábban hónapokig egyetlen autó volt tévesen ide sorolva).
Bár a 30 ezer darabos lélektani határt nem sikerült elérni márciusban, de az elmúlt 12 hónapban megfigyelt közel 11 ezer darabos bővülés így is figyelemre méltó. Tavaly március végén még 19 ezer alatt volt a zöld rendszámmal ellátott járművek száma. Ezekből 8468 volt tisztán elektromos, így a jelenlegi állapot (13.985 db) egy év alatt 65%-os bővülést jelent: a magyar rendszámmal ellátott tisztán elektromos járművek közül ötből kettő az elmúlt egy évben kapott megkülönböztető hatósági jelzést.
Dátum | Kategória szerinti bontás | Területi eloszlás | Összesen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5E | 5N | 5P | 5Z | Budapest | Vidék | ||
2020. március 31. | 8468 | 5991 | 4512 | 1 | 9103 | 9869 | 18.972 |
2020. április 30. | 8760 | 6147 | 4598 | 1 | 9332 | 10.174 | 19.506 |
2020. május 31. | 9018 | 6309 | 4688 | 1 | 9535 | 10.481 | 20.016 |
2020. június 30. | 9369 | 6522 | 4839 | 1 | 9812 | 10.919 | 20.731 |
2020. július 31. | 9716 | 6802 | 5038 | 1 | 10.117 | 11.440 | 21.557 |
2020. augusztus 31. | 10.090 | 7047 | 5182 | 1 | 10.438 | 11.228 | 22.320 |
2020. szeptember 30. | 10.595 | 7428 | 5325 | 1 | 10.820 | 12.529 | 23.349 |
2020. október 31. | 11.209 | 7794 | 5483 | 1 | 11.242 | 13.245 | 24.487 |
2020. november 30. | 11.810 | 8214 | 5655 | 1 | 11.774 | 13.906 | 25.680 |
2020. december 31. | 12.566 | 8701 | 5856 | 0 | 12.311 | 14.812 | 27.123 |
2021. január 31. | 12.957 | 8981 | 6004 | 0 | 12.626 | 15.316 | 27.942 |
2021. február 28. | 13.368 | 9264 | 6192 | 0 | 12.962 | 15.862 | 28.824 |
2021. március 31. | 13.895 | 9664 | 6389 | 0 | 13.353 | 16.595 | 29.948 |
forrás: BM