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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Villanyautókra válthat az Uber Európában

elektromos autó

Igen, az Uber, az Európa több városából a taxislobbi által elkergetett személyszállító cég él és virul. Bár 2020-at ők is milliárdos veszteséggel zárták, 69 ország 900 körzetében működik a szolgáltatás. A cég most a Hyundai-jal kötött egy olyan szerződést, ami komoly zöldülést hozhat kontinensünkön.

Jönnek a villanyos Uber kocsik.

Stratégiai együttműködés

A friss sajtóközlemény szerint április 12-én stratégiai együttműködés jött létre a Hyundai Motors és az Uber között a személyszállító európai érdekeltségei tekintetében. A megállapodás értelmében az Uber sofőrök kedvezményesen vásárolhatnak majd Ioniq Electric és Kona EV autókat többek között Nagy Britaniában, Hollandiában és Franciaországban.

A fuvarozó 2030-ra akar teljesen CO2 semlegessé válni, de 2025-ben már terveik szerint az európai útjaik 80%-a villanyautókkal történik majd. A cég azt ígéri, utasaik az a applikációban előre kérhetik majd, hogy elektromos jármű vegye fel őket.

A megállapodás a jövőben más villanyos Hyundai modellekre is kiterjed majd, de az együttműködésnek közös marketing és tréning kampányok szervezése, valamint az érdeklődő sofőröknek tesztvezetések biztosítása is része lesz.

Kötelezően választható

Bár oldalainkon többször élcelődtünk már a hazai villanyautó támogatási rendszer taxisokat érintő elemein, ez soha nem az alapelv ellen szólt, csak azt tettük szóvá, hogy míg egy mezei adófizetőnek kis akkus, fapados autók járnak csak 11 millióért, a taxisok 15 millióig 55%-os támogatást és normális felszereltségű autókat kapnak a pénzükért. Így egy 64 kWh-s e-Niro már bruttó 6 millió forinttól elvihető, ami nettóban már 5 millió alatt van, míg ugyanez a kocsi (támogatással) 12,8 millióba fáj a magánszemélynek.

Alapvetően maximálisan támogatandó, hogy a zsúfolt városokban sokat futó járművek – legyenek azok buszok, taxik, vagy közösségi autómegosztó flották – minél tisztábban üzemeljenek. Vannak olyan országok, ahol ez már nem is egyszerűen csak ajánlás, hanem kötelezően választható gyakorlat.

2030 – az év, amikor végleg elköszönünk a füstös autóktól

Így Amszterdamban 2022-től már csak elektromos buszok közlekedhetnek, és 2025-től az A10-es körgyűrűn belül (ez az ottani M0) minden taxi, busz és futár-jármű zéró emissziós kell hogy legyen. 2030-ra teljesen kitiltják a belsőégésű motoros járműveket.

Olyan világvárosok, mint Athén, Barcelona, Berlin, Fokváros, Honolulu, Jakarta, Koppenhága, Liverpool, London, Los Angeles, Manchester, Milánó, Mexico City, Párizs, Rio, Szöul, vagy épp Varsó és Washington DC mind aláírták a C40 megállapodást, amelynek értelmében 2025-től csak zéró emissziós buszokat szereznek be – a 97 tagvárost számláló szervezet együttes virtuális flottájában összesen 160.000 busz van jelenleg.

Elektromos lesz az ikonikus londoni taxi

Londonban már 2018 óta csak Euro 6-os benzin-hibrid, vagy tisztán elektromos taxik kerülhetnek forgalomba, Dániában pedig 2025 után már csak zéró emissziós taxik lehetnek az utakon.

A fenti intézkedések egyre gyakoribbak, de közös elemük, hogy nem csak követelnek, támogatnak is, hogy a váltás ne veszélyeztesse a vállalkozók megélhetését, de a megfelelő irányba terelje a folyamatokat. Ha jobban belegondolunk, bár a villanyautók bekerülési költsége sokszor magasabb, mint az azonos kategóriájú benzineseké, minél többet megy velük valaki, annál hamarabb pozitívba fordul a pénzügyi mérleg az olcsóbb üzemeltetési és fenntartási költségek miatt. A dolog kényelmi részéről már nem is szólva, hiszen nem csak csendesebb a közlekedés és dinamikusabb a gyorsulás, de például egy meleg nyári, vagy hideg téli napon az utasokra várva nem kell a motort csak azért járatni, hogy hűtsünk vagy fűtsünk.

Visszatérve a Hyundai-Uber megállapodásra, nem ez az első lépés amit a szolgáltató a zöld flotta irányába tesz. Tavaly szeptemberben 15 amerikai nagyvárosban indult el az Uber Green szolgáltatás, amivel tisztán elektromos kocsit tudunk rendelni. Idén márciusban Londonban indult el az újdonság, az év végére pedig 60 európai nagyvárosban lesz elérhető a villany-fuvar, aminek keretében a résztvevő sofőrök 15%-kal alacsonyabb díjat fizetnek az Ubernek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.