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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Rekord nyereség a Teslánál

üzlet

Ma este, magyar idő szerint nem sokkal 10 óra után, az amerikai tőzsde zárását követően közzétette a Tesla az idei első negyedéves pénzügyi eredményeit. Azt már 3 hete tudjuk, hogy az előző három hónapban rekord mennyiségű, több mint 184 ezer autót adtak el, de az csak most lett világos, mit jelent ez a bevételek és a profit szempontjából.

Ez a rekord most fontosabb volt, mint a többi

Az amerikai autógyártó elmúlt pár évéből bizonyára sok olvasónk tud sorsfordító pillanatokat sorolni. A Model S gyártásának kezdete és korai sikere, a Model 3 gyártásának sikeres felfuttatása a kőkemény első 6 hónap után, vagy akár a nyereséges negyedévek sorozatának kezdete 2019 harmadik negyedévében mind ebbe a sorba illeszkednek. Az előző három hónap is piros betűs lesz a cég történetében, mivel az eddigi abszolút legjobb 2020 Q4-es eladásokat rekordját döntötték meg, miközben az év első negyedéve hagyományosan a leggyengébb időszak szokott lenni. Most a végleges értékesítési darabszám 184.877 autó lett.

A remek eladási számok 10,389 milliárd dollár árbevételt eredményeztek, amely 2,215 milliárdos bruttó nyereséget generált. A bérek és fejlesztési költségek, valamint az adók és egyéb kiadások levonása után ez 438 millió dollár nettó, adózott, az amerikai számviteli szabványok (GAAP) szerinti profitot jelentett. Ez nem csak rekord nyereség, de történt ez egy olyan időszakban, amikor a legdrágább Model S-ből és Model X-ből egy darab sem készült, és az egész világon mindössze csak 2000 darabot, a megmaradt raktárkészletet adták el ezekből a modellekből.

A rend kedvéért

A fenti grafikon mellett nézzünk meg pár másik mutatót is, hogy jobban képet kapjunk a vállalat egészségi állapotáról.

A vállalat készpénztartalék a negyedév elején 19,384 milliárd dollár volt, ez március 31-re 17,141 milliárdra csökkent. Részvénykibocsátás most nem történt, rendkívüli bevétel nem volt, de a cég (a lízingelt autókon és finanszírozott napelemeken kívüli) adóssága majd’ 1,2 milliárd dollárral csökkent. A Free Cash Flow azt mutatja meg, hogy valójában mennyi készpénzt termelt a vállalat. Bár elsőre erősnek tűnhet a visszaesés az előző negyedévhez képest, ezt a számot erősen befolyásolja a szezonalitás: az elmúlt negyedév volt az első a cég történetében, amikor az év első 3 hónapjában pozitív volt a mutató.

A vállalat az amerikai számviteli szabályok, azaz a GAAP szerint közölt adatok mellett közzéteszi a non-GAAP eredményét is. A kettő között az a különbség, hogy utóbbiba nem számolják bele a munkatársaknak juttatott részvénycsomagot. Ez ugyanis nem jár tényleges költséggel a cégnek, ára sokkal inkább a részvények számának növekedésével okozott árfolyamcsökkenés.

A vállalat kritikusainak egy visszatérő érve, hogy a CO2 kvóták eladásai nélkül a Tesla veszteséges lenne. Ezt legtöbbször a GAAP eredményre alapozzák, de véleményem szerint korrektebb a non-GAAP számból levonni az összeget, hiszen, mint feljebb írtam, a részvénycsomagok értéke nem tényleges kiadás a vállalat büdzséjéből.

Folytatása következik

Ez az írás most szigorúan csak a fő pénzügyi számokra szorítkozott, de holnap reggel jelentkezünk a jelentésben elhintett és a hamarosan kezdődő konferenciahíváson elhangzó egyéb érdekességekkel.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.