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
auto
2024. 04. 20. szombat

Tuningolt villany-Volkswagen indul az 1800 kilométeres terepralin

elektromos autó

A National Off-Road Racing Association (NORRA) Mexican 1000 terepralin idén villanyautót is találunk az indulók között: Tanner Foust hivatásos versenypilóta, aki a Volkswagen márka nagykövete is egyben, egy speciálisan a terepviszonyoknak megfelelően átépített különleges VW ID.4-gyel vág neki a Kaliforniai-félszigeten megrendezett több mint 1100 mérföldes futamnak. Tisztán elektromos autóval már korábban is rajthoz álltak ebben a versenyben, ám ez az első alkalom, hogy a jármű alapját egy sorozatgyártású modell adja. A cél bemutatni, hogy extrém körülmények között sem maradnak alul az elektromos technológiai képességei a hagyományos autókéihoz képest.

Az április 25-29. között tartott versenyeseményen Foust egy hátsókerék-meghajtású, nettó 77 kWh akkumulátorral felszerelt, 201 lóerő teljesítményű ID.4 1st Editiont vezet, azaz a vásárlók által is elérhető típus hajtásláncán nem módosított az átépítést végző Rhys Millen Racing. A futóművet azonban alaposan átdolgozták, kicserélték a felfüggesztést, több centiméterrel megemelték a hűtőrácsot és az egész autót, acéllapokkal lepáncélozták a sportterepjáró hasát, a 19 colos kerekeket 18-asra cserélték, és terepgumikat pakoltak rá. Az utastérből minden felesleges tartozékot kivettek, és sportüléseket, valamint bukókeretet építettek be.

„Nagy magabiztosságra és felkészültségre van szükség ahhoz, hogy egy utcai alapú járművet egy ilyen verseny rajtvonalára állítsunk, különösen egy villanyautót, mint az ID.4 ”– mondta Rhys Millen, az átépítésért felelős csapat főnöke. „Kellemesen meglepődtünk azon, hogy az ID.4 milyen jól teljesít a terepen.

A versenyzőknek körülbelül 1825 kilométert kell leküzdeniük, amiből 1428 km terepen zajlik. A villanyautóval induló Foust dolgát könnyíti, hogy a távot szakaszokban kell teljesíteni, amelyek 98%-át tervei szerint út közbeni töltés nélkül meg tudja tenni. Amikor viszont kifogy energiából az akkumulátor, a pilóta egy 50 kW teljesítményű, bioüzemanyag által működtetett hordozható töltőberendezésből ad áramot autójának.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.