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
auto
2024. 03. 29. péntek

Így élte túl a Tesla a chip-válságot

Már mi is többször megénekeltük, de még csak autós lapokat sem kell olvasnia az embernek ahhoz, hogy tudja, az elmúlt hónapokban komoly autóipari fennakadásokat okoz a chiphiány. A koronavírus okán, még tavaly erősen visszavágta idei megrendeléseit a legtöbb autógyártó a jellemzően ázsiai elektronikai beszállítóinál. Most, hogy újra megindult a kereslet, már késő módosítani az igényeket, ezek az alkatrészek ugyanis sokszor 6-9 hónapos szállítási határidővel bírnak, nem lehet egyik napról a másikra többet kérni belőlük.

Már elkezdtek leállni az autógyárak

A sajtó folyamatosan számol be róla, hogy melyik autógyár állt éppen le pár hétre – a listán minden kontinens és márka szerepel, senki nem maradt ki belőle. Illetve egyvalaki mégis, a Tesla ugyanis megúszta egy pár napos szünettel az elmúlt negyedévben. De hogyan?

A jég hátán is

A Tesla eddigi története nem volt gyártási problémáktól, technológiai kihívásoktól mentes. Vagy egy standard autógyártási problémával találták magukat szembe, amelyre tapasztalatlanságuk okán nem voltak felkészülve, vagy úttörőnek számítottak egy területen, ahol gyakorlatilag ők kísérletezték/kísérletezik ki a megoldást. Mégis, a cég valahogy az összes lehetetlen problémát megoldotta eddig, és emiatt egy rendkívül rugalmas hozzáállást alakítottak ki, megszokták már, hogy mindig elő kell rántani egy nyuszit a kalapból.

A Niot is utolérte a chiphiány

A vállalat másik előnye a vertikális integráció. Ez nagyjából azt takarja, hogy sok mindent, amit más márka bevásárol, a Tesla maga fejleszti és gyártja le – legyenek azok ülések, vagy vezetéstámogató hardverek és szoftverek. A cég immár 9 éve kínál egy olyan mélyreható vezeték nélküli szoftverfrissítési szolgáltatást (OTA), amely az autó szinte minden kütyüjét képes javítani, fejleszteni, és ezt azért tudja megtenni, mert ezek vezérlőszoftverét is maga írja. Nem a szervizbe kell bemenni, hogy a gyártó beszállítója által 1 év alatt kiadott új ABS szoftvert feltegyék, hanem maga a Tesla frissít éjszaka, amíg autónk alszik.

Emiatt a cégnek szokatlanul széles és mély belátása és tapasztalata van szinte a teljes autó elektronikájában.

Elképzelhetetlen

A hétfő esti negyedéves konferenciahívás és pénzügyi jelentés egyik alig értékelt, de annál érdekesebb és meghökkentőbb apró részlete volt, amikor a chiphiányról beszéltek.

Az autóiparban évek telnek el egy-egy modellfrissítés között, és nem szoktak kulcsfontosságú elektronikai alkatrészeket egyik hétről a másikra más gyártó termékére cserélni, hiszen az több hónapos, ha nem éves újra tervezést vonna maga után. Ezért inkább visszafogják a termelést, gyárat állítanak le, és várnak, hogy a beszállító fél év alatt újra felpörgesse az alkatrész kiszállítását.

A texasi áramszünet miatt leállt a Tesla kaliforniai gyára

Mint most kiderült, a Teslát sem kerülte el a világméretű chiphiány, csak a problémára adott válaszuk volt radikálisan más. A cég mérnökei villámgyorsan más beszállítókat kerestek, és eközben szoftverfejlesztőik új firmware-t, vezérlőprogramot írtak ezekhez, hogy ne kelljen leállni a gyártással.

Nem tudunk más gyártóról, aki megpróbálkozott volna ezzel.

A legnehezebb negyedév

A vállalat vezetői beszéltek arról is, hogy beszállítói láncuk szempontjából a vállalat legnehezebb negyedévén vannak túl. Nem csak a chiphiány, de a Covid is keresztbe tett ugyanis terveiknek.

A Model 3 és Y gyártás felfuttatása folyamatos Kínában, az időszak végére pedig elérték, hogy a helyi gyártású modellek alkatrészeinek 90%-a az országon belülről származik. Probléma volt azonban az autók villanymotorjának gyártása körül Sanghajban, a Covid miatt ugyanis rendkívül nehéz volt mérnököket toborozni, ezért nem tudták időben elindítani a termelést. Bár ez most már szinte teljesen megoldódott, az első negyedévben legyártott 180 ezer autó mindegyikébe Nevadában, az eredeti Gigafactory-ban készültek a motorok – a járművek többségébe ráadásul kettő is kellett ezekből.

Mostanra megoldották ezt a feladatot, és már Sanghajban is helyben készülnek a motorok.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.