PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Ezért késik az új Model S és X

elektromos autó

Eredetileg február-március környékére ígérték, most úgy néz ki május lesz belőle, mire kiszállítják az új frissített Model S-t az első amerikai vásárlóknak. A Model X a harmadik negyedévre marad.

Mi a csúszás oka?

Nehéz szülés

A Tesla Palladium kódnevű projektje évek óta felfokozott várakozás tárgya volt, hiszen ez ígérkezett a 2012-es Model S, és a 2015-ös Model X eddigi legnagyszabásúbb frissítésének.

Bár az autók külseje lényegesen nem változott, a beltér és a felszín alatti technika radikálisan új. Az autó műszerfala a Model 3/Y irányába váltott, de annál elegánsabb, prémiumabb lett. A központi kijelző fekvő formátumra váltott és a hátsó utasok is kaptak egy kis LCD-t. Az autó szórakoztató rendszereit egy újgenerációs játékkonzol szintű, AMD Ryzen/Vega eredetű hardver hajtja, és akkor még nem is beszéltünk a sokat vitatott újfajta kormány(fél)kerékről.

De mindez csúszik, mivel Musk szerint hosszabbra nyúlt a fejlesztési fázis, mint tervezték. A kocsik prototípusait jelenleg is gyártják, és folyamatosan reszelgetnek a különböző megoldásokon, paramétereken.

Az új hajtáslánc és akkucsomag tesztelése is tovább tartott, mint gondolták. Az új, 3 motoros kialakítás és az újratervezett akkucsomag mind nagyobb váltás mint eddig bármikor, és alaposan le akarják tesztelni. Hogy pontosan milyen cellák kerülnek a kocsiba, az továbbra sem derült ki, de a fejlesztési és gyártáselőkészítési költségek az első negyedévben 200 millió dollárra rúgtak – ennyivel rontották a pénzügyi eredményt, hiszen a két frissítés alatt álló típus pénzt jelenleg nem termel.

Musk ugyanakkor elégedett a kereslettel. Pár évvel ezelőtt, a két modell életciklusának csúcsán évi 100 ezer darabot adtak el belőlük, ez az utolsó évre a felére csökkent. Most a frissítés után Musk szerint újra heti 2000-2500 autó közötti szintre kell skálázniuk a gyártást, ami akár új eladási rekordot is jelenthet a modellek életében. A Tesla vezére azt is megosztotta, hogy az új modellek gyártása olcsóbb, mint elődjeiké volt.

Erre a rekordállításra ezért mi csak 2022-ben számítunk, hiszen mire ezek az autók tömegesen gyártásba mennek az idei év fele már elment.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.