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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A mai napon ismét bővült egy vadonatúj típussal a Volkswagen új generációs villanyautó-családja: bemutatkozott az ID.4 GTX, amely az ID.-sorozatban elsőként kínál összkerék-meghajtást a vásárlói számára. A wolfsburgi márkánál már megszokhattuk a GTE, GTI, és GTD jelöléseket, a GTX rövidítéssel azonban most találkozunk először – de nem utoljára, ugyanis a MEB-padlólemezes ID. villanyautók minden termékvonalának csúcsragadozóját ez a jelzés fogja illetni. A világpremier nézői a hamarosan bemutatkozó ID.5-ről is láthattak egy rövid videót, amely szintén megkapja majd a GTX jelzést.

Sportos megjelenésű zászlóshajóként a járművet számos egyedi dizájnelem különbözteti meg a hátsókerekes villany-SUV-któl, például a három gyémántformájú LED-lámpa a légbeömlőkben, az átdolgozott hátsó lökhárító, a megújult hátsó fényszóró, illetve a fekete panelekkel és tetővel vadítóan harmonizáló színválaszték. A dinamizmust nyomatékosítják a standard 20 colos Ystad stílusú keréktárcsák, amelyek 21 colos Narvik kialakításúakra cserélhetők. Elől 235 mm-es, hátul 255 mm széles gumik vannak felszerelve.

A négykerekes hajtáskiosztás érdekében mindkét tengelyre szerelt egy-egy villanymotort a német autógyártó, melyek maximális összteljesítménye 220 kW (299 lóerő). A hátsó egy 150 kW-os állandó mágneses motor, amit elöl egy aszinkron motor egészíti ki. Egy jól elkapott rajt során 0 és 100 km/h között akár 6,2 másodperces sprintet is futhat az autó, a végsebesség tekintetében azonban nem hagyta kibontakozni az ID.4 GTX sportosságát a VW, inkább 180 km/h-ra korlátozta le elektronikusan. A legtöbb esetben a hátsó villanymotor egyedül mozgatja az autót, társa csupán egy durvább vezetési stílus észlelésekor kapcsolódik be.

Az akkumulátor maradt az ID.-családban elérhető legnagyobb, nettó 77 kWh, amivel a kompakt SUV legfeljebb 480 kilométert megy el a WLTP szerint. Az akku AC-n 11 kW-tal, DC-n 125 kW-tal tölthető, utóbbi akár 300 kilométernyi energiát is jelenthet egy félórás pihenő alatt. Az otthoni töltéshez elérhető a Volkswagen saját fejlesztésű ID. Charger berendezése.

A moduláris MEB architektúrára épülő villanyautóknál már hozzászokhattunk a tágas utas-és csomagtérhez, ez az ID.4 GTX-nél sincs másképp. A csomagtér térfogata változatlanul 543 liter (lehajtott ülésekkel 1575).

Mint villanyautóinak csúcsmodellje, az ID.4 GTX gazdag felszerelést kap (többek között IQ Light LED mátrix fényszórókat, 30 színű háttérvilágítást, fűtött bőrkormányt), de különböző csomagokkal (Design, Comfort, Infotainment, Assist, Sport) személyre szabható. A műszerfalon egy kompakt, 5,3 hüvelykes digitális kijelző helyezkedik el, amit a multifunkciós kormánnyal lehet vezérelni, míg az infotainment rendszert egy 10 colos (az Infotainment Plus csomaggal 12”) érintőkijelző jeleníti meg.

Az európai értékesítés nyáron indul, de az ára már most ismert, Németországban legkevesebb 50.415 eurót kell érte fizetni, amelyből 7500 eurót lefarag az állami támogatás.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.