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
auto
2024. 03. 29. péntek

Csődbe viszi a Stellantis a Teslát

üzlet

…legalábbis ha hiszünk a ma megjelent szalagcímeknek. Persze a CO2 kvóta körüli Stellantis bejelentés messze nem annyira egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk.

Nézzük mit mondtak az FCA-PSA csoportok összeolvadásából született vállatok vezetői, és mi igaz abból amit a sajtó ezzel  kapcsolatban kommentált.

Egyedül is megy

Az FCA csoport még 2019-ben jelentette be, hogy 2 milliárd dollár összértékű megállapodást kötött a Teslával, amelynek értelmében 2021 végéig az Európai Unió területén eladott új autókat közös flottának számolják a Teslával, hogy így csökkentsék az EU-nak fizetendő büntetés összegét. (Az FCA ugyanis előre látta, hogy nem fogja tudni teljesíteni az EU CO2 előírásait).

Villanyautó teszt: Opel Mokka-e

Az FCA hivatalosan most januártól olvadt össze a francia PSA csoporttal, akik sokkal jobban álltak ezen a téren. Mi is teszteltük a Peugeot 208, 2008, a Citroën C4, a DS, illetve az Opel Corsa és Mokka elektromos változatait, a Peugeot Partner Electric kisteherautóról már nem is beszélve. A Franciáknak van egy kicsit torkos, de gyorsan tölthető és eléggé rugalmas villanyautó platformja, amire egyre-másra hozzák ki a felépítményeket.

Villanyautó teszt: Peugeot Partner Tepee Electric

A vállalat első, közös negyedéves pénzügyi beszámolója alkalmával a CEO Carlos Tavares azt nyilatkozta a francia Le Pointnak, hogy a PSA-nak köszönhetően már egyedül is teljesíteni tudják a kibocsátási értékeket, így nem lesz szükségük a Teslára.

Villanyautó teszt: Citroën ë-C4

A cég egyik szóvivője később hozzátette, hogy a Stellantis jelenleg is tárgyal a Teslával a változás pénzügyi vonatkozásairól.

A héten is megvolt a csőd sztori

Na végre ezen a héten is csődbe megy a Tesla” – jött az epés megjegyzés tegnap a szerkesztőségi chatbe. És valóban, a hírre reagáló szalagcímeket és cikkeket böngészve bizony nem áll messze a valóságtól a kommentár.

A Stellantis oldaláról árnyalja a képet, hogy a nyilatkozat szerint tárgyalnak, tehát nem lehet egyszerűen, minden következmény nélkül felbontani a megállapodást, valószínűleg valamennyit fizetniük kell. A CNBC még alig két hónapja azt jelentette, hogy a Stellantis pénzügyi igazgatója Richard Palmer szerint 2020-ban mintegy 363 millió dollárért vásároltak krediteket a Teslától, idén viszont ennél valamivel kevesebbet költenek erre. Elég valószínűtlen, hogy két hónap alatt jöttek rá a PSA mennyi villanyautót fog eladni, és ez gyökeresen átszabta volna a terveket, főleg ha megnézzük az ICCT legfrissebb jelentését az európai helyzetről.

Forrás: The ICCT

A fenti táblázat februárig bezárólag gyűjtötte össze az adatokat és igazán az utolsó 3 oszlop a lényeges. Az EU széndioxid kvótáját szokás 95 grammosnak mondani, de az igazság az, hogy a célszám gyártónkként eltér. Jobb oldalról a harmadik oszlop visszafelé azt mutatja hogy a gyár/csoport idei európai eladásai alapján február végén hogy állt a CO2 átlaguk. Mellette, jobbról a második oszlop mutatja a gyártó egyéni, az EU által meghatározott célszámát, a legutolsó oszlop pedig a kettő közötti eltérést.

A fentiek alapján a PSA-Opel 95 grammon állt és ezzel 3 grammal haladták meg az előírást, míg a Teslával kiegészített FCA és Honda flotta 106 grammot mutatott és így 12 grammal voltak a vonal fölött. (A japán márka nemrég jelentette be, hogy szintén a Teslánál vásárol be, ezért szereplenek ebben a sorban). Ezek alapján nem úgy tűnik, hogy a Stellantis olyan nagyon fényesen állna – bár igaz, még nagyon az év elején vagyunk, chiphiány is van, lehet, hogy később hegyekben állnak majd a villanyautóik a kereskedések udvarain és visszajönnek a gödörből. De azért elég mély gödör ez.

Sokadszor

Elnézést, ha már unalmas olvasóink egy részének, de ilyenkor mindig úgy érzem, hogy nem árt egy kicsit tisztába rakni a Tesla-kvóta-csőd egyenletet is, mert a mainstream média ez irányú írásai erősen hagynak kívánnivalókat maguk után.

Mint a feljebb linkelt CNBC sztori is megjegyzi, a Tesla 2020-ban 1,58 milliárd dollár bevételre tett szert kvóta értékesítésből, ami több volt, mint 721 milliós GAAP profitja. Az 1,58 milliárdból 363, azaz a negyede volt Stellantis pénz. Ez mind igaz, az adatok nem hazudnak, csak a következtetés, vagy inkább a sugallat téves.

A vállalat ugyanis ebben az időszakban 1,734 milliárd dollárnyi részvénycsomagot adott alkalmazottainak – jórészt Elon Musknak -, amit az amerikai számviteli szabályok (GAAP) szerint kiadásnak kellett elkönyvelniük. Csakhogy ez a csomag effektíve pénzbe nem került – a kibocsátott részvények a piacon lévő értékpapírok számát növelték, devalválták, ez igazából a megoldás ára és hátránya. Tehát az enélkül számolt non-GAAP profit 2,455 milliárd dollár volt, azaz ha nem adnak el egy jottányi CO2 kvótát, akkor is 900 milliós pluszban vannak. Ez nem játékpénz, Gazdálkodj Okosan takarékjegy, hanem ténylegesen a számlán lévő pénz.

De van más adat is ami árnyalja a riogatást.

2020-ban ugyanis a Tesla 1,491 milliárdot költött kutatás fejlesztésre (R&D, vagy K+F), az pedig, hogy egy cég mennyit áldoz erre, hány modellt és terméket fejleszt párhuzamosan, a saját döntése. Ha nem lett volna kvóta pénz akár kevesebbet is lehetett volna. (Persze a fenéket csinálták volna ezt, inkább kiadtak volna még részvényt). Ugyanekkor a vállalat közel 500 millió dollárral, 26%-kal növelte bér és adminisztratív költségeit. Ez olyan döntések következménye, mint például a 90 új bolt és szerviz nyitása 2020-ban, ahova alkalmazottak hadát kell felvenni, miközben az eladások felfutásához idő kell. Ha nem terjeszkednek ilyen agresszíven, ezeken a kiadásokon is lehetett volna spórolni.

Többek között erre jó a kvóta pénz, a növekedés gyorsítására. De ha ez a forrás kiapad, van még más eszköz, illetve 17 milliárd dollár készpénztartalék a vállalatnál, amellyel fenntarthatják a terjeszkedés ütemét. De ahogy elnézem az ICCT táblázatának egyenlegét, azt hiszem nem lesz hiány kérőkben a felszabaduló Tesla kvótákra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.