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
auto
2024. 04. 24. szerda

Minden második BMW elektromos lesz 2030-ra

elektromos autó

A BMW-csoport ambíciózus célt tűzött ki a CO2-kibocsátás csökkentésére, 2030-ig több mint 200 millió tonnával csökkentenék a cég karbonlábnyomát – jelentették be az éves közgyűlésen. A csökkenés mértékét jól példázza, hogy ez mintegy hússzorosa egy egymillió feletti lakosságszámmal rendelkező város, például München kibocsátásának.

Újrahasznosítás már a tervezéstől

A cél eléréséhez nem kizárólag a járműkínálat elektromosításában látja a bajor gyártó a megoldást, helyette alapjaiban változtatnák meg a tervezési és gyártási filozófiát. A széndoxid-kibocsátás csökkentése a nyersanyagok kitermelésétől a járművek életciklus végi újrahasznosítást egyaránt magában foglalja majd. A késébbi újrahasznosításhoz létfontosságú az anyagok minél tisztább formában történő kinyerhetősége, melyet már a járművek tervezésénél figyelembe kell venni. A hatékony szétszerelési képesség, az alkatrészek költséghatékony szétválaszthatósága biztosítja, hogy a különböző anyagok ne keveredjenek egymással, ezzel elérve, hogy a másodlagos anyagok versenyképesek legyenek a piacon.

Mivel már a tervezésnél odafigyelnek a környezetvédelemre, így növelni fogják az újrahasznosított alapanyagok felhasználását, így például a BMW iX modell akkuháza 30%-ban újrahasznosított alumíniumból készül majd, vagy az akkumulátorokban felhasznált nikkel esetében is 50% újrahasznosított alapanyag lesz.

285 millió euróért vásárolt lítiumot a BMW

Felére kell csökkenteni a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásával járó széndioxid kibocsátást. Mivel az akkumulátor- és cellagyártás roppant energiaigényes folyamat, ezért ez egy nagyon fontos tényező az elektromos autók széndioxid kibocsátásában. A BMW-csoport célja, hogy az évtized közepétől felére csökkenjen az akkumulátorokhoz kapcsolódó kibocsátás a jelenlegi 5. generációs technológia értékéhez viszonyítva. Ehhez a cellák gyártói által már megvalósított zöld energiára való átállás mellett az új akkumulátor- és cellakoncepció, a továbbfejlesztett cellakémia szintén jelentős mértékben hozzájárul. A BMW-csoport ugyanakkor korlátozta a kritikus nyersanyagok felhasználását az akkumulátorcellák jelenlegi generációjában, például a katód anyagában lévő kobalt mennyiségét kevesebb mint tíz százalékra csökkentette, de a villanymotorok gyártásához sincs már szükség ritkaföldfémekre.

Karbonsemleges gyártás

A CO2-kibocsátás elleni harc fontos eleme a karbonsemleges gyártás. A BMW-csoport összes gyáregysége már az előző év végétől 100 százalékban zöld energiát használ. Az idei évtől a csoport a fennmaradó szén-dioxid-kibocsátást kompenzációs intézkedésekkel is ellensúlyozza, amelyek kiterjednek például a céges autók és az üzleti utak széndioxid kibocsátására is. Ez azt jelenti, hogy 2021-től a BMW-csoport teljes gyártása teljesen nettó szén-dioxid-semleges lesz, az összes helyszínen világszerte.

Oliver Zipse elmondta, hogy a 2006-os szinthez képest több mint harmadával csökkentették az egy járműre jutó energiafogyasztást, és 70%-kal sikerült csökkenteni a legyártott járművek széndioxid kibocsátását. Ehhez többek között hozzájárult, hogy a jelentős energiaigénnyel rendelkező alumínium előállításhoz napenergiát használnak.

Napenergiával gyártott alumíniumra vált a BMW

2030: A globális értékesítés legalább 50 százaléka teljesen elektromos

A vállalat tisztán elektromos járműkínálata az idei év végére már öt modellből áll majd: a BMW i3, a MINI SE  és a BMW iX3 mellett piacra kerül a két fő innovációs zászlóshajó, a BMW iX és a BMW i4. A következő években először az 5-ös sorozat és a BMW X1 teljesen elektromos változata várható, majd csatlakozik a kínálathoz a 7-es sorozat, a MINI Countryman és további modellek. 2023-ig a BMW-csoport jelenlegi piaci szegmenseinek körülbelül 90 százalékában legalább egy teljesen elektromos modell választható lesz.

Villanyautó teszt: BMW iX3

2025-ig a BMW-csoport évente átlagosan több mint 50 százalékkal növeli majd a tisztán elektromos modellek eladását, ami a 2020-ban eladott példányszám több mint tízszeresét jelenti. A jelenlegi piaci előrejelzések alapján a vállalat arra számít, hogy 2030-ban globális értékesítésének legalább 50 százaléka teljesen elektromos járművekből származik majd. A tényleges adat piaconként jelentősen eltérhet, és nagymértékben függ attól is, hogy mennyi előrelépés történt a töltőinfrastruktúra fejlődésében az egyes régiókban.

Az évtized közepére már nem lesz olyan szegmens a BMW-csoport teljes termékportfóliójában, ahol a vállalat nem kínál legalább egy teljesen elektromos modellt. Összességében a következő tíz évben körülbelül tízmillió teljesen elektromos járművet bocsát majd az utakra a BMW csoport.

Elektromos motorkerékpárok

A BMW csoport két tisztán elektromos városi kétkerekű piacra dobását tervezi, melyekről elmondták, hogy mindkét modell a Definition CE 04 megjelenését idézi majd.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.