A nyilvánosan elérhető elektromos töltőállomások korlátozott száma a legtöbb országban továbbra is lassítja az elektromos közlekedésre való átállást, ott pedig, ahol a lakosság mellett a taxisok is szép számmal váltanak villanyautóra, konfliktusok forrása is lehet ezen töltők használata. Dániában ezért a Dantaxi és az E.ON közös projektbe kezdett, amely során kifejezetten a taxitársaság járművei számára telepítenek töltőoszlopokat. Koppenhágában a múlt héten adtak át egy ilyen helyszínt, amely a partnerek elmondása szerint a legnagyobb taxitöltő-állomás a skandináv országokban.
„A város jelenlegi mintegy 300 elektromos taxijának nagy része a Dantaxihoz tartozik, és a rendelkezésre álló töltőállomások megtalálásának problémája olyan nagyra nőtt sofőrjeink számára, hogy a népszerű nulla kibocsátású járművek kapacitását nem lehet teljes mértékben kihasználni” – fogalmazott a Dantaxi kereskedelmi igazgatója, Vibeke Wolfsberg.
Szerinte az E.ON-nal kötött partnerség nemcsak a taxisok számára lesz előnyös, hanem minden koppenhágai polgár profitál belőle. „Túl sok időt vesztegettünk el a rendelkezésre álló villamos energia kergetésére. Taxijaink gyakran túl sokáig közlekednek anélkül, hogy találnának elérhető töltőállomást. Ez kihat az ügyfelekre és a magán elektromos autók tulajdonosaira is, akik szerint az elektromos taxik túl sok nyilvános töltőállomást foglalnak el.”
Wolfsberg úgy véli, hogy a saját töltőállomás robbanásszerű növekedést okoz az elektromos taxizásban, ami hozzájárul ahhoz, hogy a Dantaxi 2025-re valamennyi dízeles meghajtású járművét kivonja a forgalomból. Hozzátette, hogy a jogi szabályozások (Koppenhága 2025-re karbonsemleges város szeretne lenni), és a világjárvány szemmel láthatóan rengeteg taxist ösztönzött az elektromosra való váltásra, hiszen nagyobb forgalmat, és alacsonyabb működési költségeket jelentenek, de sokan a töltőállomások hiánya miatt félnek villanyautót vásárolni. Ezzel a kezdeményezéssel várhatóan már 2022 nyarára 200 dízelautót cserélhetnek le a cégnél, 4 éven belül pedig talán mind a nagyjából 1700 szennyező jármű eltűnhet a Dantaxi flottájából.
A koppenhágai állomáson 5 darab ultramagas teljesítményű töltőberendezést helyeztek el, amely egyszerre 10 taxi töltését teszi lehetővé. Az elérhető legnagyobb teljesítmény 300 kW, így minden villanyautó az akkumulátorának képességeihez mérten a lehető leggyorsabban képes felvenni az elektromosságot. A Dantaxi és az E.ON úgy számol, hogy naponta körülbelül 400 taxi fordul majd meg az állomáson, mely a dán főváros délnyugati részén, a városközponthoz és a repülőtérhez egyaránt közel található. A töltőket egyelőre csak a taxitársaság sofőrjei vehetik igénybe. Amennyiben sikeresnek bizonyul a projekt, úgy további ilyen állomások telepítése várható Koppenhágában, Aarhus-ban, Aalborgban, valamint Odense-ben.
Az elektromos taxiflotta Magyarországon is bővülésnek néz elébe, hiszen a napokban bejelentették az új elektromosautó-vásárlási pályázatot, amelyen belül a taxivásárlást is támogatja az állam. Ennek részletei itt olvashatók.
Júniustól újra pályázhatnak elektromos autó vásárlására a taxisok