Bár mind Németországban, mind az Egyesült Államokban jól haladnak a Tesla beruházásai, a berlini helyszín körül állandóan van valami dráma a sajtóban. A német bürokrácia kétség kívül nehezebben navigálható, mint az amerikai, de úgy néz ki, év végén beindulhat végre a cég európai gyára is – már ha nem lesznek újabb váratlan fordulatok.
Az elmúlt hetekben leginkább aktivisták és politikusok szólaltak meg az ügyben, de most maga Elon Musk nyilatkozott, amikor az építkezésen járt.
Technikai jellegű
Musk egy hónapja ellátogatott az Austin mellett épülő gyárhoz is, elvitte oda a Cybertruckot is, úgyhogy az még önmagában nem nagy szó, hogy benéz Berlinbe is. A hivatalos indoklás szerint technikai jellegű volt a vizitje, és ezúttal nem találkozott Brandenburg tartomány miniszterelnökével. Musk legutóbb fél évvel ezelőtt járt a városban.
Musk Twitteren arról beszélt, hogy az új, következő generációs Model Y gyártási rendszereit beszéli át a helyi szakemberekkel, és nagyon meg van elégedve a csapattal. A következő generációt itt nyilván úgy kell érteni, hogy az új vázszerkezet és strukturális akkupakk gyakorlatilag az autó újratervezésével jár, és több mint egy egyszerű ráncfelvarrás, optikai tuning.
Going through all aspects of next gen Model Y production system with team. Lot of talented people at Giga Berlin. This place will rock!
— Elon Musk (@elonmusk) May 18, 2021
A cégvezér természetesen kilátogatott a hivatalosan Grünheide városkája mellett lévő építkezés helyszínére is, és nyilatkozott a sajtónak.
@Gf4Tesla After a busy day inspecting progress at @Tesla #GigaBerlin Elon came out to greet #Tesla fans. @Teslarati @TeslaMotorsClub @teslamag pic.twitter.com/vADitYQN1y
— Rico Zig (@RicoZig) May 17, 2021
Musk a riporterek kérdéseire válaszul elmondta, hogy azt reméli, év végén elindulhat az autók gyártása az üzemben. Hozzátette, az ilyesmit mindig nehéz pontosan megjósolni, mivel nem lehet egy 99%-ig kész terméket eladni, minden alkatrésznek és gyártósornak készen kell állnia.
Amikor a német bürokráciáról kérdezték, megjegyezte, hogy a probléma a különböző előírásokkal az, hogy mindig újabbak és újabbak jönnek hozzájuk, és jó lenne valami olyan mechanizmus, amely folyamatosan nyugdíjazza azokat, amelyek már értelmüket vesztették.
Szinte kész
A német gyár talán még mindig magasabb készültségi szinten van, mint az austini, de más sorrendben zajlik az építkezés, mint a tengerentúlon. Berlinben gyakorlatilag már elkészült a fő épület és a hajtásláncgyár, azaz az első fázis. Egyedül a présgépek csarnoka van még félig-meddig nyitva, mivel eddig 2 ilyen IDRA berendezést telepítettek, de az alapok még várnak 6-ot. Azért a tető befedése itt is már olyan 80-90%-ra emelkedett, és láttuk már az egyik présgépet tesztelés alatt is.
A hétvégén helikopterrel a helyükre emelték a fényezőüzem szellőzőkéményeit is. Jelenleg már zajlanak a későbbi akkugyár csarnokának alapozási munkálatai is, de épül egy saját tűzoltóállomás, és pár más kiszolgáló épület is. A gyár mellett megkezdődött a szennyvízelvezetés kiépítése, és épül egy további autópálya-lehajtó is.