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
auto
2024. 04. 16. kedd

Havi 17 ezer akkumulátor gyártására készül a Peugeot

elektromos autó

A Peugeot ígérete szerint 2023-ra a teljes modellkínálata elektromosításra kerül, ami azt jelenti, hogy valamennyi autója elérhető lesz részben, vagy teljesen villanyos hajtáslánccal. Hogy ez megvalósulhasson, a francia autógyártónak nagy mennyiségű akkumulátorra van szüksége: a cég úgy számol, hogy 2022-ben 10 ezer személyautóba, és további 7 ezer könnyű haszonjárműbe kell biztosítania a legértékesebb alkatrészt minden egyes hónapban, ráadásul ez exponenciális növekedésnek néz elébe a következő években.

Az elektromobilitásra való átállás megköveteli a munkavállalók ismereteinek bővítését is, az egyhónapos kiegészítő képzés után az akkucsomagok összeszerelésében és tesztelésében jártas szakemberek vagy a nagyszombati gyárban, vagy a Totallal közös Automotive Cell Company idén megnyíló telephelyein, a francia Douvrinban, illetve a német Kaiserslauternben állhatnak munkába.

A Peugeot tisztán elektromos modelljeihez kétféle akkucsomag készül, a kisebbik 50 kWh kapacitású, a nagyobbik 75 kilowattóra energiát tud eltárolni. Előbbi nagyjából 60 perc alatt készül el, utóbbit pedig körülbelül 90 perc alatt szerelik össze, ezt követően pedig egy negyedórás, mindenre kiterjedő tesztre kerül sor. Ennek során az aksik üzemszerű viselkedését szimulálják, vizsgálva a teljesítményét és biztonságát. Különösen fontos, hogy a szerkezet kívül tartsa a port és folyadékokat, hiszen ezek károsodáshoz,és az élettartam csökkenéséhez vezethetnek – ezt úgy ellenőrzik, hogy nagy nyomású gázzal feltöltik az akku belső tereit, és ha nem észlelnek nyomáscsökkenést, akkor a lítium-ionos akkupakk jelesre vizsgázott. A Peugeot 8 éves/ 160 ezer kilométeres garanciát vállal akkumulátoraira.

Ha az intenzív tesztelésen átmentek az akkumulátorok, már csak az autókba történő beszerelésük van hátra. A Peugeot modelljei hibrid gyártósoron készülnek, ami azt jelenti, hogy ugyanazon szalagon szerelik össze a tisztán elektromos, plug-in hibrid, normál hibrid, és hagyományos meghajtású autókat. Az egyszerűbb, gyorsabb, és olcsóbb gyártás érdekében a franciák két modell, a Peugeot 108 és a Boxer áruszállító kivételével minden járművüket két padlólemezre helyezik. A CMP (az elektromos autóknál e-CMP) a városi és kompakt szegmenseket viszi (Peugeot 208 és 2008), míg az EMP2 az alsóközép-, és középkategóriás járműveknek ad alapot (pl. Peugeot 3008, 508, Rifter, Expert). 2023-ban várható egy új padlólemez bevezetése, az eVMP kifejezetten nagy villanyautókhoz készül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.