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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az autóink egyre inkább kerekeken guruló számítógépek, melyek nem csak a háztól házig szállításunkkal, de az autó használatával vagy szórakoztató központtá alakításával is egyre kényelmesebbé teszik az életünket. Ebben a tekintetben vitathatatlanul a Tesla diktálja az ütemet. A hagyományos gyártók közül a koreai Hyundai csoport az, amely hatékonyságban és hatótávban az olcsóbb kategóriát célozva egy ideje már képes felvenni a versenyt a Teslákkal, elég megnézni, hogy az Ioniq és a Model 3 felváltva fosztják meg egymást a világ leghatékonyabb elektromos autója címtől, a 64 kWh-s akkuval szerelt tisztán elektromos Kona pedig rendre „bepofátlankodik” a hatótáv-versenyek élmezőnyébe a Teslák és a jóval nagyobb akkuval szerelt prémium modellek közé. Az idei év koreai újdonságai, a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 pedig töltési sebességben szorongatja meg az amerikai gyártót.

Így tölt a Hyundai Ioniq 5

A Hyundai legújabb húzása azonban ennél is fájdalmasabb helyen rúghatja meg a Teslát: a járműbe integrált komfortnövelő informatikai rendszerek területén. A Hyundai Motor North America, azaz az észak-amerikai Hyundai friss hírei szerint ugyanis az Ioniq 5 elektromos modellben debütál az az integrált fizetési rendszer, amelyet az autógyártó már 2018 óta tesztel.

A rendszer segítségével az autóban regisztrált hitelkártyás fizetési lehetőséggel az infotainment képernyőn keresztül fizethetünk bizonyos szolgáltatásokért vagy termékekért. Nem csak a magától értetődő töltési díj kifizetésére lesz lehetőség, amit a Tesla a Supercharger hálózaton már közel egy évtizede kínál, hanem az autóból közvetlenül rendelhetünk például élelmiszert és fizethetünk azért, de ami még hasznosabbnak tűnik, a megfelelő rendszerrel előre lefoglalhatjuk a parkolóhelyünket és ki is fizethetjük a parkolást.

Fotó: HyundaiUSA Youtube

A Hyundai olyan szolgáltatókkal kötött szerződést, mint a ParkWhiz, a Chargehub és a Domino’s, de további partnerek is megjelennek majd, melyeket a Xevo Marketen keresztül lehet hozzáadni.

A rendszer működését az alábbi videó szemlélteti. Ebben a korai tesztben az autóba integrált fizetési alkalmazások az Android Auto okostelefonos felületén működtek, az Ioniq 5 fejlettebb Bluelink Infotainment rendszere azonban már nem igényli ezt a felületet.

A koncepció tesztelésekor az integrált partnerek között megtalálható volt a ParkWhiz, az Applebee’s to Go és a Chevron/Texaco benzinkutak. Mivel az Ioniq 5 teljesen elektromos jármű, a benzinkutakat értelemszerűen töltőállomásokra cserélik, az Applebee’s azonban a rendszer indulásakor nem lesz elérhető.

Címlapkép: HyundaiUSA Youtube

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.