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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ne irigyeld ezt a kínai villanyautót!

elektromos autó

Amikor hírt kapunk egy olcsó kínai villanyautóról, mindig felbolydul az olvasótábor, és sokan elkezdenek reménykedni, hogy egyszer csak nálunk is megjelenik a típus. Lehet, hogy csak 150 kilométert megy – szól az érvelés –, de 2-3 millió forintért milyen jó kis városi rohangálós lenne.

Azonban érdemes észben tartani, hogy ezeket az autókat nem az európai biztonsági szabványok szerint készítik.

Koporsóka

Én ezzel a barátságos jelzővel illettem édesanyám régi Maruti 800-asát, amit alig vártam, hogy eladjon. Csakhogy ekkor még nem ismertem az alábbi tesztben szereplő piros autót. A kis, 568 kilós, 3 darab 12 voltos savas ólomakkumulátorral rendelkező autó márkáját nem sikerült kiderítenem – a logó alapján a Dayun márkára tippelnék, amely buszokat, teherautókat és motorkerékpárokat gyárt, de állítólag nemrég elkezdett elektromos személyautókkal is foglalkozni.

A videó alapján azonban nagyon szoros barátságot nem is érdemes kötni a típussal, mert gyakorlatilag életveszélyes. Az egy dolog, hogy egyetlen légzsák sincs benne, de az 50%-os átfedéssel, 64 km/h sebességgel végrehajtott tesztnek köszönhetően az utascella gyakorlatilag megsemmisült – majd egy métert nyomódott be a tűzfal. Az „A” oszlop összeomlott és az autó papírmaséként csuklott össze. Azok akik nálam jobban beszélik a mandarint, azt mondják, hogy a videó kommentrája szerint esélye nem volt senkinek a túlélésre, a tesztbábukat darabokban szedték össze.

Ez nem túl meglepő, ha tudjuk, hogy a 3 akkumulátor önmagában közel 130 kiló, tehát minden másra kevesebb mint 440kg jut, úgyhogy el lehet képzelni mennyi terhelést bír ki az utascella.

Minden relatív

Ami miatt viszont igen érdekes a teszt, az a másik résztvevő, amely a világ második legnagyobb darabszámban eladott villanyautója – a Wuling Mini EV. Az autó vezeti a kínai eladási listákat és büszkén hirdeti, hogy már a Tesla Model 3-nál is több fogy belőle hazájában. Ami persze nem meglepő, hiszen a miniautó ára valahol másfél millió forintnál kezdődik, és a kocsi nagyjából elférne a Cybertruck hamutartójában.

Elsőre, a piros lélekvesztőhöz képest úgy tűnik, hogy egészen jól teljesít a GM kínai vegyesvállalatának terméke. A 650 kilós kisautó már rendes lítium alapú aksit kapott, és kétféle 9,2, illetve 13,8 kWh-s változatban rendelhető. Légzsák ebben sincs, de az ütközés túlélhető volt. A túlélhető az már kicsit jobban hangzik, de azért mi itt Európában ennél többe várnánk. Ugyan a teszt szerint a mellkas, a fej és a jobb láb sérülésével kell „csak” számolni, de a képek tanúsága szerint az utascella több ponton elkezdett megroppanni és ha nem egy 500 kilós ellenféllel találkozik, feltételezhető, hogy meg is adta volna magát.

Hogy csak egy sokat mondó értéket idézzünk: a HIC-15, ami a komoly fejsérülés esélyét mutatja meg, például 700-as értékig elfogadható az Egyesült Államokban. A Wuling Mini EV sofőrje 638-as értékkel befér a hivatalos küszöb alá, de a hasonló méretű Smart fortwo vezetőjénél például csak 281-et mértek a IIHS tesztjén.

Nem minden kínai ami kínai

Jó céltábla egy kínai gyártású termék, hiszen könnyű azt mondani, hogy ami ott készül az mind gagyi, de azért ne lepődjünk meg, ha ekkor egy 3000 dolláros Apple laptop tulajdonosa csúnyán néz ránk. Az igazság az, hogy ott is tudnak kiváló minőséget gyártani, csak nem mindegy, hogy a termék milyen piacra és milyen árkategóriába készül.

Jó példa erre a nemrég tesztelt Dacia Spring. Az autó kínai eredetije, a Renault City K-ZE már eleve egy az indiai piacra gyártott autó a Kwid alapjaira épül, és bár nagyon olcsó, Európában aligha kerülhetne forgalomba. Ehhez képest a Spring nehezebb és drágább is, részben azért, mert kapott 6 légzsákot, egy jelentősen megerősített utascellát és öv-előfeszítőket.

Úgyhogy ne nagyon irigykedjünk az olcsó kínai autókra, megéri az európai kiadás felára, ha másért nem azért, mert nem halunk meg bennük.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.