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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az emberek többségének alapvető tulajdonsága, hogy mindig többre vágynak, mint amijük éppen van. Nincs ezzel gond, ez viszi előre a világot. Miért lenne ez másképp az elektromos autó töltőhálózattal?

Kezdjük egy kis történelemmel: néhány éve Magyarországon még izgalmas volt villanyautózni. Folyamatos stratégiai játékot játszottunk, hogy a kis akkus autóval 95 vagy 103 km/h sebességgel érjük el az egyetlen töltőt, és közben izgultunk, hogy az adott töltő fog-e működni, esetleg épp előttünk áll be egy villanyautós társ, így nem csak a saját, de az ő töltését is meg kell várnunk a továbbindulás előtt.

Szerencsére ma már remekül lehet közlekedni hazánkban is. Nem csak az autók akku mérete nőtt meg, de a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül. Közel vagyunk ahhoz, hogy minden autópálya pihenőben legyen legalább egy 50 kW DC töltő, és a célállomás töltő hálózat is egyre jobb, így gyakran tele akkuval indulhatunk haza dolgunk végeztével.

A bogarak a villanyautók szélvédőjét sem kerülik el, így jól jön az ablakmosási lehetőség a töltőnél

Mivel a töltők sűrűségére már egyre kevésbé panaszkodhatunk, elkezdtünk panaszkodni a töltők teljesítményére és a kiegészítő szolgáltatásokra. Néhány éve a villanyautosok.hu minden egyes töltőtelepítésről beszámolt és ünnepként éltük meg, ha egy a puszta közepén elhelyezkedő trafóház mellé került egy DC töltő.

Ma már komolyabb elvárásaink vannak:

  • ne egyesével telepítsék a töltőket, hátha több autó érkezik egyszerre,
  • ne csak 50 kW-os, hanem nagyobb teljesítményű, ultra töltőket (HPC) szeretnénk,
  • legyen a töltőoszlopok közvetlen közelében mosdó, kávézó, bevásárlási lehetőség,
  • ha a töltő benzinkútra kerül, miért nem a hagyományos autóknak járó tető alatt helyezkedik el?
  • miért nincs a töltő mellett szélvédő mosáshoz vödör, szemetes, hiszen a hagyományos autósoknak ilyenek is jutnak közvetlenül a töltőpisztolynál?
  • az sem volna rossz, ha a keréknyomás ellenőrzéséhez a kompresszor, sőt az autó gyors takarításához a porszívó elérhető lenne töltés közben, ha már ott vagyunk 20 percet, ezeket miért nem tudjuk töltés közben megejteni?

Norvégia egyértelműen a világ előtt jár elektromobilitás tekintetében. Bjørn Nyland, ismert villanyautós vlogger egyik legfrissebb videójában egy vadiúj Circle K töltőállomást mutat be, amely teljesíti a fenti elvárásokat. A töltőállomáshoz tartozó épület (shop, kávézó, étterem) emeletén kellemes pihenőhelyiség található, székekkel, asztalokkal, melyekhez konnektor és USB aljzat is jár, hogy feltölthessük a laptopunkat vagy egyéb eszközeinket. Az épület egyik oldalán hagyományos töltőállomás, a másikon 16 autó egyidejű töltésére alkalmas ultra-töltő sziget. Természetesen mindegyik tetővel ellátva, a tetőt pedig napelemek borítják. A napelemek házon belüli felhasználását segíti, és vélhetően az elektromos bekötés költségeit is csökkenti egy akkumulátor telep.

A töltők kialakításánál odafigyeltek arra is, hogy áthaladhassunk a töltő előtt, így a lakókocsival, utánfutóval közlekedő villanyautósoknak sem kell tolatgatni és az sem probléma, ha egy busz vagy teherautó áll be tölteni, nem fogja blokkolni a forgalmat a hatalmas jármű. A töltőoszlopok mellett nem csak szemetes, még porszívó is megtalálható.

Remélhetőleg néhány év múlva itthon is ilyen töltőállomásokat vehetünk majd igénybe, és csak nosztalgikus mosolygással gondolunk arra, hogy ma még megázunk a töltés indítása közben. Ahogy már most is hihetetlenül hangzik azoknak, akik ma kezdik a villanyautózást, hogy néhány éve még matekozni és izgulni kellett a töltés miatt.

A töltőállomásokon is luxus várja az audisokat

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.