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
auto
2024. 04. 19. péntek

Idén is egynapos lesz a villanyautós pályázat?

elektromos autó

2021. június 14-én, vagyis jövő hétfőn indul az idei elektromos autó vásárlást támogató állami pályázati program, aminek keretében magyarországi lakóhellyel rendelkező magánszemélyek (illetve magyarországi székhelyű civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények) és taxisok (pontosabban személytaxi- vagy személygépkocsis személyszállítás szolgáltatást végző magyarországi székhelyű, telephelyű vagy fióktelepű egyéni vállalkozók és gazdasági társaságok) igényelhetnek különböző szintű támogatást. Az E-AUTO-2021/lakossági, illetve E-AUTO-2021/taxi kódokkal meghirdetett programok ezúttal kizárják a támogatható körből az egyéb tevékenységeket végző gazdasági társaságokat, pedig a közvélekedés szerint Magyarországon többnyire ez a kör vásárol újonnan elektromos autót. Ennek apropóján átnéztük, hogy tavaly kik és milyen támogatásra adtak be pályázatot, amiből megpróbálunk következtetést levonni az idei pályázatok várható hosszával kapcsolatosan. Vajon percek alatt kimerül az első körben rendelkezésre álló 1 milliárd forintos keret, vagy esetleg órákkal vagy napokkal a lehetőség megnyílása után is lehet majd pályázni?

Tavaly minden érintett kör egyszerre tudott pályázni, és az igénylés beküldhető volt konkrét autóvásárlási szándék nélkül is. Így érthető módon mindenki pályázott, akiben felmerült a gondolat, hogy talán vesz majd elektromos autót. Bár a minisztérium többszöri megkeresésünkre sem árulta el, hogy a megítélt támogatásoknak mekkora részét nem használták fel, az általunk megkérdezett importőrök 1 milliárd forint környékére tették a bennragadt támogatások összértékét. Ennek elkerülése érdekében idén már a pályázat beadásának pillanatában aláírt megrendelővel kell rendelkezzen a pályázó (de a megrendelő nem lehet korábbi, mint a pályázat kiírásának időpontja (2021. május 17.), így a kiíró már konkrét vásárlásokhoz tudja megítélni a támogatást.

2020-ban a három kategóriában (normál használatú személygépkocsi, robogó és taxi) összesen 1548 pályázatot nyújtottak be, és az IFKA honlapján elérhető döntési listából egészen pontosan látható, hogy kik, honnan és mire pályáztak. (Arról sajnos nem találtunk nyilvánosan elérhető információt, hogy a megítélt támogatások közül melyeket nem váltották be.)

Területi megoszlás

A pályázatok túlnyomó többsége, 814 db (53%) a közép-magyarországi régióból érkezett. Legkevesebben (98 pályázó – 6%) Észak-Magyarországról pályáztak, de a további régiók között nincs jelentős eltérés: a Dél-Dunántúlról 116 (7%), a közép-dunántúli régióból 125 (8%), a Dél-Alföldről 126 (8%), a Nyugat-Dunántúlról 132 (9%), az Észak-Aföldről pedig 137 (9%), pályázat érkezett.

 

Taxik

A taxis kategóriában 2 milliárd forint volt a keret. Maximum 15 millió forintos vételárig az autó árának 55%-ára pályázhattak a személygépkocsis személyszállítást végző vállalkozók, azaz egy autó árából maximum 8.250.000 forintot állt az állam. A döntési lista szerint összesen 216 pályázó nyert el támogatást, akik többsége, pontosan 190 (88%), egyéni vállalkozó volt. Ezen kívül 16 db Kft (7%), 8 db betéti társaság (4%), illetve 2 db Zrt (1%) is sikeresen pályázott.


A 216 pályázó összesen 287 autóra nyújtott be támogatási igényt. A taxisok túlnyomó többsége (205 pályázó) 1 db autóra pályázott. Közülük tízen maximum 11 millió forintos, a többiek 15 millió forintba kerülő autót szerettek volna. Összesen 11 cég pályázott egynél több autóra, többségük 2-4 jármű vásárlását célozta meg. Ennél többre a dél-alföldi PEGAZUS TRANSZFER Kft (min. 6 jármű), a közép-dunántúli Car-fully Kft (min. 8 jármű), illetve Közép-Magyarországon a FÁBRI Kft (min. 8 autó) és a WALLIS AUTÓKÖLCSÖNZŐ Kft (min. 50 autó). (A minimum azért szerepel az előbbi számok mellett, mert az autók számát a teljes támogatási összeg 8,25 millió forinttal történő leosztásából kaptuk. Amennyiben olcsóbb autókat (is) vásároltak, akkor ennél több autóra lehet elegendő a keretük).

Robogók

Elektromos robogókra tavaly kizárólag vállalkozások pályázhattak. Összesen 301 pályázó nyert el támogatást. Számukra együttesen 400 robogó megvásárlását támogatta az állam mintegy 220 millió forinttal. A többség egyetlen kismotorra pályázott, néhányan 2-4 járművet vásároltak. Ennél nagyobb darabszámmal összesen 3 pályázó szerepel a döntési listán, igaz egyikük, a 10 robogóra pályázó a CLAUDIUS Kft. kétszer is fel van sorolva, különböző pályázati azonosítóval. Ennek oka akár a nagy terheléstől akadozó pályázati portál is lehetett, ha egy leállást követően a cég újrakezdte a pályázat benyújtását. Érdekes kérdés, hogy miért ítélték meg kétszer is a támogatást. A válasz talán az, hogy a cégek a de-minimis keretükig pályázhattak és nincs arra vonatkozó előírás, hogy ezt csak egyetlen pályázattal tehetik meg. Az EuroFleet Gépjármű Flottakezelő zRt. szintén 10 elektromos robogóra nyert el támogatást, a Pharma Scooter Kft. pedig 20 kismotort vásárolhatott kedvezményesen.

Személyautók

Végre elérkeztünk a cikk legizgalmasabb részéhez, nézzük mekkora arányban pályáztak magánszemélyek és jogi személyek elektromos személygépkocsi vásárlására.

Először azonban néhány szóban kénytelenek vagyunk kitérni a módszertanra. Az IFKA döntési listájában nem sorolják kategóriákba a támogatottakat, így ezt nekünk kellett megtenni. A névből egyértelműen ki tudtunk választani minden betéti társaságot, korlátolt felelősségű társaságot és zártkörű részvénytársaságot. Egyéb kategóriába soroltuk az ügyvédi irodákat, szövetkezeteket, sport és egyéb egyesületeket, egyházközösségeket, stb.

A legnehezebb dolgunk a magánszemélyek és az egyéni vállalkozók szétválasztásával volt. Az egyéni vállalkozók neve mellett többnyire feltüntették a pályázók az „E.V.” rövidítést vagy kiírták, hogy „Egyéni Vállalkozó”. Annak ellenére, hogy ez elvárás volt, ezt egészen biztosan nem tudhatjuk, így előfordulhat, hogy néhány egyéni vállalkozót a magánszemélyek közé soroltunk be. A pályázók között viszonylag magas a doktori címmel rendelkezők aránya, így az sem kizárt, hogy ügyvédek nem csak az egyéb, de a magánszemélyek kategóriájába is kerültek.

Elektromos személygépkocsi vásárlására 1031 pályázó kapott pozitív támogatói döntést, 2,78 milliárd forintos keretösszeggel. Ők összesen 1136 autó megvásárlását jelezték a pályázat benyújtásánál. Meglepő módon magasan a legnagyobb arányban szerepelnek magánszemélyek a pályázók között (637 fő, 62%). Mivel ők csak egyetlen autó vásárlására pályázhattak, így esetükben az autók száma szintén 637 db (56%). A pályázók 1%-át teszik ki az egyéni vállalkozók, 12 fő kapott támogatást összesen 12 autó megvásárlására. Érdekesség egyébként, hogy nagyon sok (összesen 279) egyéni vállalkozó nyújtott be pályázatot, de legnagyobb részük (190 fő) taxira, további jelentős részük (77 fő) robogóra pályázott.

A cégek között a korlátolt felelősségi társaságok állnak a dobogón legfelső fokán, 310 pályázóval (30%), akik 398 autóra (35%) nyertek el pozitív döntést. A pályázók 4%-a (37 db) betéti társaság, akik 39 autó (3%) szerettek volna támogatással vásárolni. Az egyéb kategóriába 18 pályázó kerül (2%), akik mindegyike 1-1 autót vásárolhatott. Pályázók számában utolsó helyre került a zártkörűen működő részvénytársaságok, 17 pályázóval (2%), autók számában (32 db, 3%) azonban a zRt kategória megelőzték az egyéb besorolást.

A személyautók kategóriájában is találtunk néhány duplikációt, 2 magánszemély és két cég számára is többször is megítélték a támogatást. A cégek esetében ez nem feltétlenül utal tévedésre, esetükben ugyanis a de minimis keret határozza meg a maximális támogatást, és nem látjuk akadályát annak, hogy ezt több pályázattal érje el. Magánszemélyek azonban kizárólag egyetlen autóra pályázhattak. Ötnél több járműre három vállalkozás pályázott, egyikük azonban épp egy duplikációval, a FINANCIAL MANAGEMENT STUDIO Kft ugyanis egyszer 8, másik alkalommal 10 autóra pályázott sikeresen. A Premium Flotta Plus Kft csak egyszer szerepel a listán, részükre 10 autó támogatásáról döntött pozitívan az IFKA.

Gyakori kérdések a 2021-es elektromos autó vásárlási pályázatról

Érdemes még megemlíteni, hogy 23 olyan pályázó volt, aki taxira és robogóra egyaránt pályázott, illetve hárman igényeltek támogatást személyautóra és motorkerékpárra. Olyan pályázó nem volt, aki taxira és normál használatú autóra egyaránt kért támogatást.

A lakossági pályázatban idén három forduló lesz (2021. június 14-től, 2021. augusztus 9-től és 2021. október 11-től), mindegyik alkalommal 1 milliárd forintos keretösszeggel, azaz körönként várhatóan kb. 500 autó kap majd támogatást. Tekintve, hogy tavaly a bő egy napig elérhető pályázatra 500-nál több magánszemély pályázott, van rá remény, hogy ne fogyjon el néhány óra alatt a pénz, arra azonban kicsi esélyt látunk, hogy a keret napokig vagy hetekig kitartson. Pláne, hogy az elektromos autózás egyre népszerűbb, és tavaly óta jelentős mértékben növekedett a kínálat is (ahogy  a kínálatot áttekintő alábbi cikkünkből is látható), így akinek kezében van a megrendelő, semmiképp ne halogassa a pályázat benyújtását, üljön le jövő hétfőn (június 14.) reggel 8-kor a számítógép elé. Fontos, hogy a pályázat benyújtásához érvényes ügyfélkapus hozzáférés szükséges, amit előzetesen okmányirodában személyesen kell intézni.

Milyen villanyautót vehetünk állami támogatásból?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.