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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ha néhány évvel ezelőtt valaki azt mondta volna, hogy lesz villanymotoros Mustang, az valószínűleg a hardcore Ford-rajongók legcifrább csúfolódásával találta volna magát szemben. Most azonban a Ford Mustang Mach-E köszöni szépen, jól van, olyannyira, hogy jelenleg több példány készül belőle, mint a belsőégésű motorral hajtott Mustangokból.

A Ford által a múlt héten közzétett adatok szerint az idei évben ez idáig 27.816 darab Mach-E villanyautót szereltek össze a mexikói gyár munkásai, közel 1800-zal többet, mint ahány hagyományos izomautó kigurult a vállalat michigani létesítményéből 2021-ben. Ez egy óriási mérföldkő lehetne az amerikai autógyártó történetében, ha nem csupán egy átmeneti időszakról lenne szó. A globális autóipart sújtó chiphiány miatt ugyanis a Fordnak sorrendet kell állítani, hogy mely modellek számára jusson alkatrész, és a Mach-E, újonnan piacra dobott modell lévén, az előnyben részesítettek közé került. Benzines Mustang a múlt hónapban például egyáltalán nem is épült a félvezető modulok hiánya miatt.

Mustang Lithium: ez is elektromos, de csak bemutatódarab

A Ford az F-150 Lightning májusi premierjén arról is beszélt, hogy a Mach-E sokkal nagyobb siker, mint amire eleinte számítottak, és a gyártás nem is tud lépést tartani a kereslettel. Az Amerikai Egyesült Államokban emiatt több hónapos várakozási idővel néznek szembe a vásárlók. A tengerentúlon persze a crossoveres vonású családi Mustang egyelőre nem tud akkora közönséget elérni, mint a sportosabb megjelenésű, V6-os és V8-as testvérei (idén kb. háromszor annyi hagyományos Mustang fogyott, mint ahány Mach-E), de Norvégia fejlett villanyautópiacán látványos eredményeket ért el. Májusban ez volt a legnagyobb példányszámban eladott személyautó a skandináv országban, 1386 új regisztrációval.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.