PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Így vált magától az új Tesla

elektromos autó

A Model S új, frissített kiadásának beharangozása óta sokakat foglalkoztat a kérdés, vajon hogyan működnek a bajuszkapcsolók nélküli kezelőszervek, és miként választja ki magától a haladási irányt az autó.

A cég most feltöltött egy kevesebb mint 5 perces videót, ami az új tulajdonosok eligazodását segíti, és sok hasonló kérdésre ad választ.

Bajuszkapcsolók nélkül

A cikk alján található videóban másfél percnél kezdődik a váltó ismertetése, de nézzük azért meg a többi újdonságot is.

A Yoke kormánykeréken nincsenek bajuszkapcsolók, így innen minden funkció magára a kormányra költözött. Biztosan megszokást igényel, és majd a tapasztalat mondja meg, mennyire lehet vakon használni az indexet, de legalább ergonomikus helyre, a bal hüvelykujjunk mellé került. Rövid megnyomásra csak felvillan, hosszabb nyomva tartás után folyamatosan villog az irányjelző.  Hasonlóképp működik az indextől jobbra felfelé található fényszóró kapcsoló: egy nyomásra villan, nyomva tartásra bekapcsol a fényszóró, ha valamiért nem szeretjük az automata funkciót.

A kormány jobb oldala ennek tükörképe. A fénykűrt párja a duda, alatta pedig a tempomat gombja kapott helyet. Eggyel ezalatt van az ablaktörlő vezérlő. Ha csak egy rövidet nyomunk rajta, akkor egyet töröl, és ilyenkor pár másodpercre a képernyőn előugrik az ablaktörlő menü, ahol a bal görgetővel állíthatjuk be manuálisan a kívánt törlési ütemet, ha az automatika nem működik megfelelően. A gomb hosszabb lenyomására ablakmosó folyadékot spriccel az autó a szélvédőre, majd letörli azt.

Az igazi automata váltó

De nézzük azt a bizonyos váltót, ami annak idején kiverte a biztosítékot többeknél. Az irányválasztónak alapvetően kétfajta üzemmódja van, a manuális és az automata.

Előbbi esetén, amikor az autóban álló helyzetben a fékre lépünk, a központi képernyő vezetőhöz közeli oldalán megjelenik az autó rajza, és itt az ujjunkat lefelé, vagy felfelé húzva tudjuk hátra, vagy előremenetbe kapcsolni a kocsit. A képernyő bal tetején lévő P betűre koppintva parkoló üzemmódba helyezhetjük a járművet, de ezt megteszi magától is, ha megálltunk és kicsatoljuk a biztonsági övet.

A menüben az Auto Shift opciót bekapcsolva azonban ennél többet is tud az autó. Ha beültünk és a fékre léptünk, akkor a környezetet felmérve magától választja ki a megfelelő irányt. Ha például előttünk akadály (fal, másik parkoló autó) van, akkor hátramenetbe kapcsol, illetve fordítva. Természetesen a puding próbája az evés, majd elválik, a valóságban mennyire vizsgázik jól a rendszer, de fontos, hogy használata nem kötelez, van manuális opció is. Hogy ennek jó helye van-e a kijelzőn, vagy jobb egy bajuszkapcsolón, az már egyéni preferencia kérdése.

Mielőtt azonban az egyik, vagy másik álláspont képviselői egymásnak esnek a kommentekben, annyit hozzátennék, hogy szerintem egy automata váltós autónál amúgy sem vakon vált az ember. Kézi váltónál nem nézünk le, a csuklónkban vannak a fokozatok, de a mai automata váltós, illetve irányválasztós autók jó részénél egy egyszerű joysticket pöccintgetünk valamilyen irányba, és, én legalábbis, mindig meg szoktam nézni a visszajelzést, vajon jó irányt választottam-e ki. Innentől kezdve meg teljesen lényegtelen, hogy hol van a kapcsoló – szerintem.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ezek a funkciók később felbukkannak-e a 3-as és az Y menüjében is, de mivel, úgy tűnik, szoftveres megoldásról van szó, nem kizárt, hogy igen.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.