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
auto
2024. 04. 24. szerda

Itt vannak a tervek: ez a Tesla német akkugyára

elektromos autó

A hosszadalmas és bürokratikus német engedélyeztetési eljárás jár némi előnnyel is azoknak, akik a Tesla gyár építését követik, illetve akiket érdekelnek a műszaki részletek.

Nyilvánosak az aksigyár építési tervei.

Itt készül a 4680-as

Akit nem riaszt el nagyon-nagyon sok oldalnyi német műszaki szöveg, és szeretne csemegézni annak már linkeljük is a dokumentumokat, amelyek sok érdekes részletet elárulnak a Giga Berlin bővüléséről.

Először is, úgy néz ki igazak voltak a pletykák, miszerint Musk legutóbbi helyszíni látogatása több volt egyszerű formaságnál, mivel a módosuló részletek megegyeznek azokkal a változásokkal, amelyeket a korábbi értesülések a cég vezetőjének tituláltak. Így, mint kiderült, a fő szerelő csarnokban a két párhuzamos gyártósor helyett egy óriási lesz inkább, és bővül a hatalmas présgépek befogadására kiszemelt hely is, ezért itt még egy sornyi erősített alapozás is készül. Emellett a legfrissebb módosítások szerint még több minden fog helyben készülni – a Giga Berlinnek saját műanyagos része lesz, itt készülnek majd a lökhárítók és a visszapillantó tükrök házának elemei.

A műszaki rajzokból az is kiderül, hogy a strukturális akkupakkal ellátott karosszéria összeszerelése meglepően hasonló a a gördeszka alapúéhoz. A hatalmas első és hátsó présöntvényt összeszerelik az oldalsó vázzal, ajtókeretekkel, majd az akkupakk és hajtáslánc a festés után kerül a kocsi alá. A különbség az, hogy a váz a pakk nélkül nem érné el a megfelelő szilárdságot, ehhez az egész struktúrának egyben kell lennie.

Ennél persze sokkal érdekesebb az akkugyártás. Ahogyan ezt sejteni lehetett, az első ütem részeként először elkészült hajtáslánc és akkupakk üzem mögötti részen nem egy egyszerű raktárépület készül. Ez csak egy ideiglenes megjelölés volt, hogy egy újabb előzetes engedéllyel megkezdhessék a földmunkákat. A Tesla most az épület átminősítését kérte, és így már érthető mire fel a megerősített vasbeton alapozás a területen: itt épül meg a 4 emeletes akkugyár, ahol kezdetben évente 50 GWh összteljesítményben 500 millió cella készül majd. Később 100, majd akár 200 GWh-ra is bővülhet Berlin kapacitása, ahogy egyre több modell gyártását kezdik meg a helyszínen.

Így készül a 4680-as

A tervek arról is elég sok részletet elárulnak, hogyan készülnek az új cellák.

A földszinten újabb nehéz gépek kerülnek beszerelésre, ezek készítik majd az akkucella hengeres acélházát. Ami a lényegi elemeket illeti, a Tesla saját maga fogja előállítani az épület első emeltén mind az anódot, mind a katódot. 

A por formájában érkező alapanyagokból kikeverik a megfelelő elegyet, a minőséget pedig a helyszíni laborban ellenőrzik majd folyamatosan. Az emeleti gyártósorokon az anódot egy réz fóliára, a katódot pedig alumíniumra viszik fel, és hogy ezek a por szemcsék meg is tapadjanak, a fóliákat vékonyan bevonják egy ragasztóval. Kicsit olyan ez mint a töltött, feltekert pékárú, vagy piskóta készítése.

A kész fóliákat lézerrel vágják megfelelő méretűre, az anód, az elválasztó réteg és a katód ezután kerülnek egymásra, majd az egészet feltekerik, és a földszinten gyártott acélhengercellákba helyezik.

Fontos megjegyezni, hogy ez nem szilárdtest akku, hanem egy száraz elektródás gyártási technológia, amely gyártása rengeteg hely és energia megtakarítással jár, hiszen nem kell hatalmas és áramzabáló szárítókemencékben elpárologtatni a kemikáliákat, a száraz por egy ragasztó réteg segítségével marad meg a fólián. De, ettől még az elektronok áramlásához szükség van elektrolitra, így a cella súlyának 10%-át kitevő folyadékkal töltik fel az acél hengereket, mielőtt lezárják azokat.

Ezt követően 10 napon át formázzák az akkukat, ami annyit tesz, hogy különböző hőmérsékleteken és áramerősséggel töltik-merítik azokat, mielőtt alkalmasak lennének a használatra. A kész cellákat ezután egy újabb helyszíni labor ellenőrzi le, és ha minden rendben van, mehetnek a szomszédos épületbe, ahol a strukturális pakkba szerelik őket.

Mint mindig, most is köszönte Tobias Lindhnek, aki nem csak az építkezésről készít rendszeres drón videókat, de a fenti dokumentumokat is emészthető formába hozta.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.