PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Közös vállalkozást alapít a Volvo Car Group és Svédország vezető akkumulátorgyártó vállalata, a Northvolt a Volvo és a Polestar autómárkák elektromos autóiba tervezett akkucellák fejlesztéséhez és gyártásához – jelentették be ma a partnerek. Az egyenlő részben birtokolt új cég első feladata egy kutatás és fejlesztési központ létrehozása lesz, amely 2022-ben kezdi meg működését Svédországban, az itt kifejlesztett új generációs technológiák pedig egy európai gigagyárban mennek gyártásba. A potenciálisan évi 50 GWh kapacitásúra tervezett akkucellagyár várhatóan 2026-ban kezdi meg a termelést.

A Volvo közleményében azt is hozzátette, hogy a Northvolt első, svédországi akkugyárából is vásárol cellákat, évi 15 GWh-t 2024-től kezdődően. A már meglévő együttműködéseket kiegészítve a mostani megállapodás már elegendő lesz a Volvo jelenlegi elektrifikációs terveinek megvalósításához, amely szerint az évtized közepére az összes értékesítés fele tisztán elektromos lesz, 2030-tól pedig csak villanyautókat fog árulni – írja a kínai Geely vállalatcsoport tulajdonában lévő svéd márka.

Polestar Precept

A gigagyár pontos helyszínét egyelőre nem árulta el a Volvo, de a számítások szerint 3000 főnek ad majd munkát, és 100%-ban megújuló forrásból szerzett energiával működik, töredékére csökkentve az autógyártók elektromos autóinak környezeti lábnyomát. Ez már csak azért is fontos, mert a Polestar tervei között szerepel megépíteni a világ első, tényleg karbonsemleges autóját, azaz amely már nem offset révén éri el a nettó nulla kibocsátást, hanem eleve semmilyen üvegházhatású gáz emissziójával nem terheli a légkört. A közös vállalkozás által termelt cellákat elsőként a Volvo legkelendőbb modelljének, az XC60-nak az elektromos változata kapja meg.

Valódi klímabarát autót akar a Polestar

A Northvolt akkumulátorai számos európai autómárka villanyautójának adnak életet – a cég legfontosabb partnere a Volkswagen, mely saját maga építi fel a Northvolt második akkugyárát, Salzgitterben, de a svédországi Skellefteå városában felhúzott létesítményből a BMW Csoportnak is jut.

A Volvo Cars jövőbeni technológiáiról június 30-án, a Volvo Cars Tech Moment eseményen hallhatunk részletesebben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.