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
auto
2024. 04. 24. szerda

Nagy akkus villanyautóval nem kihívás egy hosszabb út

villanyautózás a gyakorlatban

A múlt héten Erdélyben jártunk, Tordán élő barátainkat látogattuk meg. Természetesen az e-Niroval mentünk, fel sem merült, hogy hagyományos autóba üljünk. Az odaútnak adott egy hajszálnyi izgalmat, hogy előző este leejtettem a mobilom, így nem minden applikációval tudtam volna töltést indítani, mert a képernyő alsó része érzéketlen lett az érintésre.

Szerencsére ez nem jelentett problémát, sikeresen célba értünk, összesen 380 kilométert autóztunk, melyből az első 170 kilométert végig autópályán (M30, M3, M35, M4) tettük meg, GPS szerint a megengedett sebességgel haladva, majd 60-100 km/h között hömpölygő, erős forgalomban országút és falvak keveréke következett, megmásztuk a Királyhágót is, végül Gyalu és Torda között ismét 50 kilométert autópályán haladtunk. Az odaút több mint 5 órás lett, na nem a töltések miatt.

Érkezés után néhány percet töltöttünk a Renovatio tordai töltőjén (Kaufland parkoló), mert még autóztunk a környéken délután kb. 25 km-t, amire bár épp elég lett volna az autóban maradt energia, de én nem vagyok az akku kizsákmányolásának híve. A Renovatio töltőin a DC töltés díja kb. 140 Ft, azaz 1,95 RON /kWh. Az első éjjel a szállásunktól 10 perc sétára lévő MOL Plugee AC ágára tettem a Nirot, este 10 után indult a töltés, reggel 7-re tele is lett az akku (29 RON (kb. 2100 Ft)/db).

A következő két napban a környéken autóztunk kb. 100-100 kilométert, amivel 65%-ra apasztottuk az akkumulátor töltöttségét. A hazaindulás előtti este legyőzött a lustaság (vagy az erdélyi szilvapálinka?), így este már nem mentem el a közeli MOL-hoz tölteni, délelőtt ismét a Kauflandnál töltöttem tele az akkut, mivel csupán 200 méter barátaink lakásától, így 29 lej helyett 52 lejből lett meg a 65-100%. Sietősen haladtunk hazáig, három óra után Nagyvárad környékén jól esett volna már megállni, és nyújtózni egyet, de a gyerekek aludtak, nem szerettük volna felébreszteni őket, így végül csak Görbeházánál álltunk meg a benzinkút mosdóját használni, persze ha már itt egy töltő, egy kicsit rá is töltöttünk.

Töltések Töltési díj Felhasznált energia Egységár
Torda, Renovatio (Kaufland) 16,62 RON (kb. 1200 Ft) 8,5 kWh 140 Ft/kWh
Torda, MOL Plugee 29 RON (kb. 2100 Ft) kb. 55 kWh 38 Ft/kWh
Torda, Renovatio (Kaufland) 51,25 RON (3650 Ft) 26,3 kWh 140 Ft/kWh
M35 Görbeháza, MOL Plugee 1300 Ft 9,35 kWh 139 Ft/kWh
otthon 2200 Ft 60 kWh 37 Ft/kWh

Összesen 990,1 kilométert tettünk meg, melyhez az autó több mint 19 órát volt bekapcsolva (bár a vidéki román útviszonyok meglepően sokat fejlődtek az elmúlt években, mentünk 1-2 órát zúzott kővel borított szakaszon 20-30 km/h-val is). Az átlagfogyasztásunk 15,9 kWh lett a teljes útra, azaz közel 160 kWh energiát használtunk fel. Üzemanyagra összesen 10.450 forintot költöttünk, ingyenes töltőt nem használtunk. 100 kilométer tehát 1055 forintba került, amely kb. 2,5 literes benzinfogyasztásnak felel meg.

Ultra töltőkkel bővült Románia villanyautó-töltő hálózata

A Romániába utazóknak talán hasznos információ lehet, hogy a Renovatio hálózata Románia nagyobb városaiban a közelmúltban 75 kW-os villámtöltőkkel bővült a Volkswagen csoport kereskedéseinek udvarán. A töltőket bárki használhatja, azonban Nagyváradon az applikációra többször ránézve mindig foglaltnak láttuk a töltőt, a főúton a kereskedés előtt kétszer el is haladtunk, épp a cég tesztautói töltődtek az oszlopokon. Mivel töltésre nem volt szükségünk, nem kérdeztünk rá, hogy átadják-e a töltést igény esetén.

Mielőtt valaki legyintene, hogy 64 kWh-s akkuval könnyű, nos, két éve a 30 kWh-s LEAF számára sem volt kihívás hasonló szakaszon egy hosszabb útvonal.

Villanyautóval Erdélyben

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.