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
auto
2024. 03. 29. péntek

Új, nagy teljesítményű, és sűrű kamiontöltő hálózat kiépítését jelentette be a Daimler Truck, a Volvo Group és a Traton Group Európában – utóbbi a VW csoport haszongépjármű márkáinak fedőszerve, és olyan ismert brandek tartoznak ide, mint a MAN és a Scania.

A töltőhálózat kifejezetten a hosszú távú áruszállítás elektromos átalakítását szeretné támogatni.

Többrétű stratégia

A fenti 3 csoport a tavalyi adatok alapján az európai piac  közel kétharmadát mondhatja magáénak, ezért a versenytársak együttműködése igen jelentős lépés a villanykamionok szempontjából.

A projekt előmozdítására a cégek egy egyenlő arányban tulajdonolt, amszterdami bejegyzésű vegyesvállalatot hoznak létre, amely 2022-ben kezdi meg a működését. Összesen 500 millió euró befektetéssel, 5 év alatt 1700 töltőpontot fognak telepíteni – ezeket zöld töltőknek titulálja a sajtóközlemény, mivel megújuló árammal kívánják ellátni majd őket. A helyszínek Európa forgalmas autópályái, kamionos pihenői, illetve logisztikai célállomásai lesznek.

Amerikában így töltenek a Daimler kamionjai és elektromos iskolabuszai.

A Daimler részéről azt hangsúlyozták, hogy a három cég közös célja, hogy 2050-re CO2 semleges legyen az áruszállítás, és ehhez elengedhetetlen a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítése. A Traton (VW) kiemelte, hogy a szállítmányozás jövője egyértelműen elektromos, ezért döntöttek úgy, hogy a két riválissal együttműködve építik ki a töltőket, amelyek elvezetnek a fosszilis tüzelőanyagoktól mentes fuvarozáshoz. Hozzátették, hogy szükséges lenne a hálózat sűrítéséhez az EU hathatós támogatása – magyarul szívesen vennék Brüsszel anyagi segítségét. A Volvo szerint most fektetik le az alapjait annak az áttörésnek, amivel ügyfeleik az elektromobilitás útjára léphetnek, és ebben nagy segítség az európai New Green Deal, amivel politikai támogatás és iparági egység érkezett.

A cégek elsősorban a a 45 perces villámtöltésekre fognak koncentrálni, amelyek szinkronban vannak a sofőrök kötelező pihenőidejével – a Financial Times értesülései szerint ez akár 750 kW-os töltőket is jelenthet -, de a lap szerint program része 50 kW-os éjszakai töltésre alkalmas DC pontok kiépítése is.

A vegyesvállalat megalapítása a tervek szerint még idén megtörténik.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.