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
auto
2024. 04. 19. péntek

Mérföldkő a Volkswagennél: érkezik a vezeték nélküli szoftverfrissítés

elektromos autó

A Volkswagen AG tegnap hivatalos sajtóközleményben jelentette be, hogy mérföldkőhöz értek: megérkeztek a vezeték nélküli frissítések (OTA) az ID sorozathoz.

Az első 1000 felhasználó hamarosan megkapja a szoftver 2.3-as verzióját.

Rögös volt az út

Maga a vezeték nélküli szoftver frissítés nem egy hatalmas újdonság – még az autóiparban sem. Kisebb rendszerek, leginkább a navigációs szoftver frissítésére néhány cég már alkalmazza egy jó ideje, és sok sajtóközleményben olvashatjuk ezt a megjelölést egy-egy új típus bejelenése során. A kérdés mindig az, milyen mélyen lehet frissíteni a rendszert a szerviz felkeresése nélkül?

Amikor a VW úgy döntött, hogy az ID sorozat teljesen frissíthető lesz, azaz nem csak az infotainment, vagy a navigáció, hanem az autó szinte minden rendszere szoftveresen javítható, fejleszthető lesz, nagy fába vágták a fejszéjüket. Tradicionálisan egy autóba több tucat beszállító készíti az elektronikai alkatrészeket, vezérlő áramköröket és mindenki hozza is a saját szoftverét, így szinte lehetetlen a kocsi gyártójának központilag, saját szakállára frissíteni azt.

A német gyár ezért tudta, hogy alapokról kell új operációs rendszert készítenie, és teljesen új filozófia szerint kell szerveznie a tervezést és gyártást. Erre az ID sorozat remek alkalom volt, hiszen egyrészt egy új, elektromos típusnál valahogy ezt jobban el is várják az emberek, másrészt itt eleve egy üres lappal indultak. A VW szerint az ID autók nagyjából 35 alrendszerét képes a gyártó frissíteni.

Március elején jön a nagy ID.3 szoftverfrissítés

A szoftver kezdeti problémáiról mi is többször írtunk, mint ismeretes a gyártás 2019 novemberi kezdete után több hónapig hátráltatták a gondok a kiszállításokat, és végül amikor jött egy hibajavítás, akkor, hagyományos módon, vezetékkel kellett frissíteni a kocsikat. Az OTA funkció sajnos még az autó múlt őszi forgalmazásának kezdetére sem készült el, de a 2.1-es verzió óta már ott lapul a kocsikban. (Fontos, hogy aki beletartozik a tulajdonosok azon 30%-ába, akiknél még nem ez muzsikál az autóban, az mindenképpen fáradjon be egy márkaszervizbe, és frissíttesse a kocsit, különben nem fogja tudni telepíteni a rendszeresen megjelenő újdonságokat).

Fokozatosan adják ki

Most júliusban először 1000 tulajdonos, a First Movers Club tagjai kapják meg a vadonatúj 2.3-as verziót, azután pedig fokozatosan, több ütemben mindenki más is, aki minimum 2.1-et futtat már a kocsin. A VW hivatalos közleménye szerint így ők lettek az első és egyetlen nagy volumenű tömeggyártó, akik bevezették a vezeték nélküli frissítést autóikon. Ez nyilván egy, a marketing és jogi osztályok által gondosan megkonstruált mondatszerkezet az eredetiben, hiszen tudjuk, hogy más márkák, így pl. a Jaguar (I-Pace), vagy a Ford (Mustang Mach-e) már egy ideje így frissítik autóik szoftverét, de kétség kívül a VW éves darabszámához maximum a Toyota mérhető – még ha ez a szolgáltatás egyelőre csak nagyjából 140.000 autót érint is.

Villámteszt: Mustang Mach-e

A mostani frissítés több újdonságot is hoz. A német Auto Motor und Sport szerint egységes háttérszínt kap a főmenü, okosabb lett az ID Light belső LED csík, a kezdőképernyő Home gombját lecserélhetjük a VW logójára, vagy országunk zászlajára, és ugyanitt megszűnik a le-fel görgetés, csak jobbra-balra lehet lapozni képernyőt. De a felszín mellett természetesen lényegesebb funkciók is frissülnek. A kamerarendszer jobban ismeri fel a környezetet, az automatikus fényszóróvezérlés is javult, és sokkal gyorsabban tölt be és gördülékenyebb lett a központi képernyő menürendszere.

Forrás: Volkswagen, via Auto Motor und Sport

A mostani 2.3-as verziót októberben egy nagyobb kiadás, a 3.0 követi, amely az ID.5-tel debütál majd. Ebben várható az autók töltési teljesítményének növelése, a hatótáv frissítése (hogy ez növekvő hatótávot, vagy pontosabb tippelőórát jelent, arról nem szól a német lap), valamint új szolgáltatások és funkciók bevezetése is.

Így frissül az ID

A német újság már ki is tudta próbálni a frissítést és megosztották olvasóikkal annak pontos menetét is.

Fontos, hogy a 2.3-as verzió csak mobilneten érkezik, wifin ne várjuk, tehát ha minél előbb szeretnénk megkapni, akkor nem járunk jól egy olyan garázzsal, ahol nincs 4G de van wifi, úgyhogy ha jelzi a képernyő, hogy elérhető a frissítés, erre figyeljünk oda. A letöltés a háttérben, menet közben észrevétlenül is történhet, és akár többször meg is szakadhat, nem probléma, folytatja a rendszer, ahogy van lefedettség.

Forrás: Volkswagen, via Auto Motor und Sport

Lényeges viszont, hogy miután rábökünk a letöltésre, kapunk egy e-mailt is a VW-től, amiben egy linkre kattintva tudomásul kell vennünk, hogy a frissítés letöltése közben kihagyhat az autó kamerarendszere. A szoftver letöltése csak ezután kezdődik meg.

A 2.3 két, összesen 6,5 GB-nyi adatcsomagból áll. Az első telepítése 40 percig tart, a másodiké akár 3 órát is igénybe vehet. A telepítés csak akkor történik meg, ha az autóban nem ül senki, be vannak zárva az ajtók, és kikapcsoltunk minden fogyasztót (pl. lámpák, rádió, stb.), illetve minimum 50%-on van az akkumulátor.

A VW a jövőben átlagosan 12 hetente tervez egy-egy újabb frissítést kiadni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.