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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Goodwood Festival of Speed az Egyesült Királyság legnagyobb hagyománnyal rendelkező autós rendezvénye, ahol a gyártásba szánt vadonatúj modellek mellett évről évre különleges, kísérleti fejlesztésű járművek is felvonulnak. Idén ott volt többek között egy kifejezetten a híres goodwoodi pályára tervezett megemelt teljesítményű Polestar 2, a Rimac Nevera hiperautó, valamint a Formula E futamokról ismert Mini Pacesetter is, de a legfurcsább szerzetnek alighanem az a McMurtry Spéirling bizonyult, amitől a nézők egy kicsit a DC Univerzumban érezhették magukat (3:15-től).

Matt fekete szénszálas karosszériájával, és sportos, de koránt sem hétköznapi formájával a villanyautó akár a Batmobile is lehetne, habár egy full combat gearbe öltözött, kigyúrt Ben Affleck valószínűleg nem érezné magát komfortosan a szűk utastérben.

A Spéirlinget egy vagyonos brit befektető, Sir David McMurtry álmodta meg, aki egy minden szabállyal szembemenő pályagépet szeretett volna alkotni. Ez sikerült is, hiszen műszaki értelemben olyat még nem láttunk, mint ez az autó: az aljába ventilátorokat szereltek be, amelyek akár 500 kilós leszorítóerőt generálnak, maximálisan hozzásimítva a kocsit az aszfalthoz – a leszorítóerő mértéke egyébként a kormányon egyénileg állítható.

A McMurtry megoldásának legnagyobb hátránya, hogy a ventilátorok durván hangosak. A cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy nagyjából 120 decibeles hanghatással kell számolni az autó mellett állva, azaz körülbelül a sugárhajtóművek zaját kell elképzelni a repülőtéren. Thomas Yates hozzáteszi, hogy eredetileg nem ez volt a terv, de a csapat nem bánja ezt a kellemetlen, de menő mellékhatást, hiszen így a Spéirling hangja egy vadászgépére hasonlít. Ezt az alábbi videóban be is mutatják.

A Spéirling egyébként egy körülbelül 1000 lóerős elektromos hajtáslánccal mozog, amit egy 60 kWh-s akkupakk lát el energiával. Mivel az autó tömege nem éri el az egy tonnát, minden kilogrammra több mint egy lóerős teljesítmény jut. Ha a villanyautót kiengednék a közutakra, körülbelül 560 kilométert tudna megtenni egy töltéssel. A gyártó állítása szerint az energiafelvétel akár 600 kW teljesítménnyel is történhet. A mindössze 1050 mm magas versenyautó végsebessége elérheti a 320 km/h-t is.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.