PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az IFKA elkészült a 2021-es lakossági e-mobilitás pályázat kiértékelésével, és publikálta az eredményeket. Összesen 1238 pályázat érkezett be, a legmagasabb iktatószám az 1375-ös volt, és 2.996.000.000 forint támogatást osztottak ki. A pályázatot május 17-én írták ki és június 14-én, illetve 15-én lehetett azokat benyújtani, a keret másfél nap alatt kimerült. Az IFKA most hétfőn, július 12-én értesítette a pályázókat az eredményről, aki sikerrel járt, annak a Támogatói Okiratot 10 munkanapon belül, tehát jövő hét végéig ígérik.

Mutatjuk a részleteket.

(Majdnem) mindenki nyert

Amikor arról beszélünk, hogy teljesen felesleges pályázattal terhelni minden résztvevőt - beleértve az államapparátust - egy olyan támogatásnál, ami pár alapvető követelmény teljesítése esetén mindenkinek jár, akkor valami olyasmire gondolunk, amit a fenti grafikon is mutat. Az 1238 benyújtott pályázatból mindössze 4-et utasítottak el, mindenki más megkapta a támogatást. Az elutasítások aránya 0,3% - emiatt van az egész hercehurca.

A legtöbb pályázó Közép-Magyarországról érkezett - ez logikus is, hiszen itt laknak valószínűleg a legtöbben, ide tartozik Budapest és Pest Megye is. A második a Közép-Dunántúl, majd szorosan egymást követi a többi régió. Érdekes megfigyelni, hogy ha a darabszám helyett a megítélt támogatási összegeket csoportosítjuk régiók szerint, akkor is nagyon hasonló felosztást kapunk. Jó látni, hogy viszonylag egyenletes az eredmény.

Érdekes megnézni, hogyan változnak a fenti adatok, ha csak a drágább autókat nézzük, amikre 1,5 millió forint volt a támogatás. Nos a jó hír az, hogy az egészhez képest Közép-Magyarország nincsen felülreprezentálva. A Közép-Dunántúl most is a második, de jóval nagyobb az előnye, mint korábban. A többiek között nincs nagy változás a sorrendben, de érdekes, hogy a Dél-Alföld teljesen hiányzik erről a listáról.

A pályázók 92 százaléka az alsó, 12 millióig tartó árkategóriában választott autót, és ehhez 2,5 millió forint támogatást kapott. Mindössze 8%, azaz 94 fő vásárol 12-15 millió forint közötti árú autót, tehát nem voltak valósak azok a félelmek, hogy a tehetősebbek elhalásszák a támogatást a jobban rászorulóktól. 2 szervezet 5-5 millió forint támogatást kapott, feltehetőleg ők 2-2 autóra igényelték ezt az összeget.

Igen szervezet, mert bár az egyszerűség kedvéért mi lakossági pályázatként, az IFKA pedig még az aloldal webcímében is msz, azaz magánszemély megjelöléssel emlegeti a ezt a fordulót, a kiírás megengedte, hogy civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények is induljanak.

A nyertesek névsorát átböngészve mi 5 ilyen szervezetet találtunk, a „67-es út mentén” Alapítvány, a „Rátgéber Kosárlabda Akadémia” Alapítvány, a Dunavarsányi Vízisísport Egyesület, a JÓ PONT Oktatási Alapítvány, és a Katasztrófavédelmi és Polgárőr Egyesület is villanyautóra vált. Innen is gratulálunk nekik (is), és üdvözöljük őket a klubban!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.