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
auto
2024. 04. 23. kedd

Mennyi pénzzel támogatja az állam a dízelautókat?

elektromos autó

Magyarországon is örvendetes gyorsasággal növekszik az elektromos autók száma, és bár most még kevés teljesen elektromos jármű közlekedik az utakon, ez belátható időn belül meg fog változni, ami felvet egy fiskális jellegű problémát: a villanyautók nem fogyasztanak üzemanyagot, így az arra kivetett jövedéki adót sem fizetik meg.Az állam nem fog lemondani egyetlen fillér bevételről sem, ezért a kieső jövedéki adót majd valamilyen módon mindenképpen behajtja az elektromos autókon” – így hangzik a témával kapcsolatos gyakori érvelés.

Pedig valójában az állam már ma is lemond az adóbevétel egy részéről, hogy egy bizonyos üzemanyagtípust támogasson. A jövedéki adóról szóló törvény szerint ugyanis a benzin literjét – az olaj árfolyamától függően – 120 Ft vagy 125 Ft, míg a gázolaj literjét 110,35 Ft vagy 120,35 Ft jövedéki adó terheli. Az adómértéken keresztül tehát az állam literenként 5-10 forint kedvezménnyel a gázolaj használatát ösztönzi.

Kép: Freepik

A benzinkutakon hozzávetőleg 3,5 milliárd liter gázolajat adnak el évente. A többnyire a telephelyeiken tankoló fuvarozók sok esetben visszaigényelhetik a jövedéki adó egy részét, így ők más kategóriába esnek, mint a „mezei autósok”, ezért csak a benzinkutakon forgalmazott üzemanyagot érdemes figyelembe venni a számításnál. Az 5 – 10 Ft-os kedvezmény azt jelenti, hogy az eladott mennyiségtől, és az olaj árfolyamától függően évi 15 – 40 milliárd forint közötti bevételről mond le az állam a dízeles személyautók és kishaszongépjárművek üzembentartóinak javára, ami az üzemanyagok után beszedett 700 milliárd forintos nagyságrendű bevételnek egy szabad szemmel is jól látható része.

Ezzel még nem is jutottunk a történet végére, hiszen az áfát a jövedéki adó után is meg kell fizetni, az alacsonyabb jövedéki adó pedig alacsonyabb áfát jelent. A dízel után literenként 1,35 – 2,7 forinttal kevesebb áfa folyik be az államkasszába, ami további 4 – 10 milliárd forintos bevételkiesést jelent éves szinten.

Összességében tehát egy 20 és 50 milliárd forint közötti éves összegről mond le az állam a dízelautók és kishaszongépjárművek javára, ami tankolásonként 300 – 600 Ft kedvezményt jelent ahhoz képest, mintha egy benzines autó tankját töltöttük volna fel.

Ha az állam hajlandó volt 1,2 millió dízeles személyautó javára lemondani a bevételei egy részéről, akkor adja magát a kérdés, hogy miért ne tenné meg majd ugyanezt 1,2 millió elektromos autó esetében is? Hiszen a dízeles autók támogatása mellett annak idején az lehetett az egyik érv, hogy a kisebb fogyasztásuk miatt kevesebbet szennyeznek, ez viszont a villanyautók esetében hatványozottan igaz.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.