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
auto
2024. 04. 19. péntek

A világ első zéró emissziós acélgyára épül Spanyolországban

energia

Az ipari termelés dekarbonizációja révén nemcsak az elektromos járművek működtetése, hanem már a legyártásuk is környezetbarátabbá válhat, ebben a folyamatban azonban elengedhetetlen szerepe lesz a megújuló energiából előállított zöld hidrogénnek.

Az ArcelorMittal, a világ második legnagyobb acélgyártója a Spanyolországban található sestaoi és gijoni üzemeiben végrehajtott beruházások révén a világon elsőként fog zéró emissziós acélgyárat üzemeltetni megújuló energia és hidrogén segítségével.

Az évente 90-100 millió tonna acélt előállító vállalat nemrégiben hozta létre az XCarb tőkealapot, ennek révén néhány hónappal ezelőtt már végrehajtott egy befektetést Bill Gates Heliogen nevű startup cégébe, amely napenergia és hidrogén segítségével szeretné száműzni a fosszilis energiát az acélgyártásból.

Most júliusban pedig a spanyol kormánnyal írt alá egy egyetértési nyilatkozatot, amely szerint az ArcelorMittal 1 milliárd eurós befektetéssel teszi zöldebbé, illetve teljesen karbonsemlegessé két helyi acélgyárának termelését 2025 végéig. Ezzel a beruházással a vállalat a spanyolországi acélgyártásában 50%-os kibocsátáscsökkenést érhet el.

Kép: ArcelorMittal

A fejlesztés tőkeigényére való tekintettel, a kormány is támogatja a projektet, hogy az ArcelorMittal helyi termelése versenyképes maradhasson a világpiacon, ahol a kínai gyártók nyomasztó fölényt élveznek az árelőnyüknek köszönhetően. A cég ezen kívül vállalta, hogy erősíti a spanyolországi kutatás-fejlesztési tevékenységét az innovatív technológiák kifejlesztése érdekében, a kormány pedig reformok bevezetésével és a befektetések ösztönzésével támogatja a környezetbarátabb ipari termelés versenyképességét.

A beruházás során a vállalat a gijoni gyárában egy évi 2,3 millió tonna vas gyártására képes közvetlen redukciós eljárást alkalmazó egységet épít meg, amely a működése során hidrogént fog felhasználni. Emellett egy évi 1,1 millió tonna acél gyártására képes hibrid (gázt és áramot is felhasználni képes) elektromos ívkemencét is kiépít, ez utóbbi szintén hidrogént, illetve megújuló energiából származó áramot fog felhasználni, így jelentősen csökkenhet a gyártás során keletkező kibocsátás. A Gijonban előállított vas többi részét a sestaoi üzemükben fogják feldolgozni, ahol már most is elektromos ívkemencék működnek, és a teljes gyártási folyamat, a hengerelést is beleértve, megújuló energiával fog működni, ahol pedig elkerülhetetlen a szén felhasználása, ott biogén karbont alkalmaznak, így a sestaoi üzem évi 1,6 millió tonna, teljes egészében emissziómentes „zöld acél” előállítására lesz képes 2025-től.

Az ArcelorMittal a megújuló energiát és a hidrogént egy olyan konzorciumtól fogja vásárolni, amelynek tagjai megépítik a szükséges naperőműveket, elektrolizálókat és a hidrogén szállításához szükséges infrastruktúrát. A kormány is szerepet vállal a konzorcium létrehozásában a megfelelő jogi és befektetői környezet kialakításával. Amennyiben a szükséges hidrogéninfrastruktúra nem készülne el 2025-ig, az átmeneti időben földgázzal is megoldható a termelés, és már önmagában ez is jelentős előrelépés lenne a szennyezés szempontjából.

Napenergiával gyártott alumíniumra vált a BMW

Az újrahasznosított műanyag és a zöld alumínium után a hamarosan zöld acél is elérhetővé válik az autógyártók számára, akik egyre több környezetbarát alapanyagból választhatnak, köszönhetően az olyan piaci és állami aktoroknak, akik a kifogások helyett a megoldásokat keresik a környezet, a társadalom és a gazdaság problémáira.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.