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
auto
2024. 03. 29. péntek

1 milliárd dollár feletti nyereség a Teslánál

üzlet

Bár már egy ideje rendre arról számolunk be, hogy a Tesla minden negyedévben nyereséges, és egyre több autót ad el egyre jobb haszonnal, most alaposan meglepték a piacot, mert minden várakozást felülmúló eredményt értek el.

Persze mikor kijönnek a pénzügyi számok, addigra már rég tudjuk az eladási adatokat, így hatalmas meglepetés ritkán szokott lenni. De most ebben a negyedévben volt pár dolog, ami bizonytalanná tette a részleteket, így még nagyobb a meglepetés.

Mutatjuk a számokat.

Rekord forgalom, rekord nyereség

A vállalat az idei második negyedévet majd' 12 milliárd dollár forgalommal zárta, miután eladtak 201.304 autót. Ennek megfelelően a bruttó nyereség is csúcsot döntött, illetve az adózott, az amerikai számviteli szabályok szerinti GAAP profit is új rekord, 1,142 milliárd dollár lett.

A vállalat pénzügyi eredményeit több bizonytalan tényező is befolyásolta az elmúlt negyedévben. Először is, bár az időszak alatt többször is árat emeltek, ez a növekvő globális nyersanyagárak miatt volt, így nem lehetett előre tudni, mekkora volt ennek a negatív hatása.

Másodszor, a CO2-kvótabevétel mindig bizonytalan tényező, de most a szokásosnál is sötétebb ló volt, mivel a Stellantis nemrég már azt nyilatkozta, immár nem lesz szüksége a Tesla flottájára, és nem fizet neki - de nem lehetett tudni ennek pontosan mi a dátuma és a súlya. A végleges szám 354 millió dollár lett, ami valóban 164 millióval kevesebb, mint az előző negyedévben volt, de a profit enélkül is az egekbe szökött.

Harmadszor, az amerikai számviteli szabályok egyik furcsasága, hogy a cég Bitcoin készletei esetén, amennyiben az időszakban a vásárlási árfolyam alá esik a kriptovaluta, akkor ezt a fiktív veszteséget (paper loss) igazi veszteségként kell szerepeltetni, amennyiben viszont emelkedik az árfolyam, akkor azt nem lehet nyereségként könyvelni. Azt tudtuk, hogy a Bitcoin bezuhant az elmúlt 3 hónapban, de pontosan senki nem volt tisztában ennek a pénzügyi vonzatával. Most már ezt a számot is tudjuk, 23 millió dollárt kellett emiatt leírni, ami nagyjából ötöde, mint amit a pesszimisták vártak.

Készpénz és Free Cash Flow

Az FCF 619 millió dollár lett, ami több mint duplája a Q1-es adatnak. A cég készpénztartaléka 16,229 milliárd dollár, ami 912 milliós csökkenés az előző időszakhoz képest, de elég jó magyarázata van: visszafizettek 1,6 milliárdnyi hitelt.

GAAP és Non-GAAP nyereség

A vállalat GAAP és Non-GAAP nyeresége között, mint mindig, most is mindössze az alkalmazottak részvényben fizetett juttatása áll, amely tényleges ráfordítással nem jár a cégnek, azonban a vállalat értékét hígítja, mivel több értékpapír van a piacon. Ebben a negyedévben kisebb a különbség, mint korábban, hiszen Elon Musk juttatási csomagjának nagy részét már az elmúlt időszakban megkapta, amikor a vállalat elérte az ehhez kitűzött mérföldköveket.

A jelentés további részleteit, és a ma éjjeli elemzői telekonferencia legérdekesebb részleteit a holnap reggeli cikkünkben mutatjuk be.

 

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.