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
auto
2024. 04. 19. péntek

Vasárnap hajnalban súlyos balesetet szenvedett Horvátországban egy Frankfurtból Koszovóba tartó busz. Rengeteg a sérült, tíz ember meghalt. Helyi értesülések szerint a sofőr valószínűleg egy pillanatra elaludt vezetés közben.

Amikor egy Tesla érintett egy balesetben, a sajtó azonnal azt gyanítja, hogy az Autopilot hibázott. Pedig szinte mindig az ember hibázik, akkor is ha túlságosan megbízott a rendszerben. A valóság ezzel szemben az, hogy néhány látványos baleset mellett a vezetéstámogató rendszerek naponta számtalanszor megmentik az életünket. Akkor is, ha önvezetésnek hívják és akkor is, ha bármilyen segédnek, asszisztensnek. Sokan hangoztatják, hogy helyettem ne vezessen egy számítógép, én ügyesebb vagyok. Ma még ez valószínűleg így is van, egy dologban viszont sokkal jobbak már ma is a számítógépek: nem lankad a figyelmük, és nem alszanak el a volánnál. Különösen veszélyben vannak, akik azért nem váltanak elektromos autóra, mert azzal (még) nem lehet egy töltéssel 1000 kilométert megtenni. Márpedig ilyen hosszú úton pihenők nélkül mindenki elfárad, a figyelme lankad. A nyaralószezonban sok család utazik éjjel a tengerpartra, hogy a gyerekek ne nyűgösködjenek, hanem inkább átaludják az utat. Persze normál napokon a sofőr is alszik éjjel, így a monoton autópályázás fokozottan magában hordozza az elbambulás kockázatát.

A mai önvezető rendszerek valóban nem alkalmasak arra, hogy a járművezető az autóra bízza a vezetést, és újságot olvasson, vagy a mobiltelefonját nyomkodja. Arra viszont már ma is tökéletesen alkalmasak, hogy ha az autó vezetője nem figyel, esetleg elalszik, akkor kisodródás és felborulás helyett a sávban tartsa az autót, illetve néhány másodperc múlva hangos csipogással próbálja felébreszteni. Ha a sofőr erre sem reagál, sok típus lassítani kezd, akár az elakadásjelzőt is bekapcsolva, figyelmeztetve a forgalom többi résztvevőjét a veszélyre. Nem biztos, hogy a vezetéstámogató rendszernek sikerül megelőzni a balesetet, de ha annyit elér, hogy az elalvó sofőr nem 140-nel sodródik le az autópályáról, hanem csak 40 km/h sebességgel, akkor máris életeket mentett.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.