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
auto
2024. 04. 19. péntek

Tőzsdére ment a Lucid, behúzott 4,4 milliárd dollárt, de ezzel még nincs kint a vízből

elektromos autó

Július 26-án tőzsdére lépett a Lucid Group (korábban: Lucid Motors), a cég papírjaival a Nasdaq-on kereskedhetnek a befektetők, miután összeolvadt a Churchill Capital Corp. IV nevű céggel. A Churchill egy úgynevezett SPAC (special-purpose acquisition company), ezek olyan tőzsdére bevezetett cégek, amelyek nem végeznek valós tevékenységet, hanem csupán egyetlen céljuk van: felvásárolni egy ígéretesnek tűnő vállalkozást, amelyet sokszor a két cég összeolvadása követ. A célpontként kiszemelt startupnak ez azért előnyös, mert az összeolvadásnak köszönhetően levághat néhány kanyart a tőzsdei bevezetés egyébként hosszú és rögös útján.

A Lucid 2007-ban alakult egy akkumulátorokat és elektromos hajtásláncokat fejlesztő cégként, 2016-ban azonban, a Teslánál is megfordult Peter Rawlinson vezetése alatt, újrapozicionálta magát, mint prémium kategóriájú elektromos autókat gyártó cég. Ekkor jelentették be, hogy az arizonai Casa Grandéban megkezdik a 700 millió dolláros költségű gyáruk építését, és nyilvánosan is bemutatták az ekkor már egy ideje titokban fejlesztett Lucid Air nevű luxusszedánt, amelynek értékesítését 2019-től tervezték beindítani.

De ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a cégnek nem volt elég pénze a tervei megvalósításához. Százmillió dolláros nagyságrendű tőkét tudott összegyűjteni, de milliárdokra lett volna szüksége, a befektetőkkel való tárgyalások pedig nem hoztak eredményt, így például a Forddal remélt megegyezés is elmaradt.

2018-ban azután Szaúd-Arábia Állami Befektetési Alapja biztosított egy 1 milliárd dolláros tőkeinjekciót a Lucid számára a cég többségi tulajdonáért, és egy a jövőben Szaúd-Arábiában felépítendő gyárért cserébe – az ország ugyanis így szeretne felkészülni az olaj utáni világra.

Peter Rawlinson. Forrás: Lucid

A szaúdi alap befektetései már elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy a Lucid 2020-ban befejezhesse az arizonai gyárának építését, és gyártásközeli állapotba kerülhessen az Air, de a további tervek megvalósításához ennél is több forrásra volt szükség, ezért került sor az egyesülésre és a tőzsdei bevezetésre. Az akvizícióval egyidejűleg a Lucid 4,4 milliárd dolláros tőkebevonást hajtott végre, a szaudiak pedig továbbra is megőrizték a többségi részesedésüket.

A Lucid üzemének első fázisa, ami évi 34 ezer Air gyártását teszi lehetővé, mindössze egy év alatt készült el. A luxusszedánra ezidáig körülbelül 11 ezer előrendelés érkezett. Rawlinson elmondása szerint június végéig 89 előszériás példányt gyártottak belőlük, jelenleg ezeknek a minőségellenőrzése és tesztelése folyik, az év végén pedig megindulhat a vásárlóknak szánt példányok gyártása. Az amerikai ügyfeleik rendelésének teljesítését követően az európai értékesítés 2022-ben kezdődhet meg, Kínába pedig 2023-tól szállítanak.

A frissen megszerzett forrásokból a cég tájékoztatása szerint egy 250 ezer m²-es új üzemcsarnokot építenek, ahol a Project Gravity nevű SUV gyártását kezdhetik meg 2023-tól. Jövőre 20 ezer Air legyártását tervezik, 2023-tól a SUV-okkal együtt már 49 ezer autót gyárthatnak, 2025-re tervezik elérni az évi 135 ezres gyártási kapacitást, és ettől az évtől új modelleket is bevezetnének, melyek között lenne kupé, pickup, valamint újabb SUV-ok és szedánok is. A Lucid hosszútávú terveiben 2030-ra évi 365 ezer jármű eladását célozták meg, valamennyi a prémium járművek 500 milliárd dolláros globális piacán versenyezne. Az autókhoz szükséges cellák beszerzésére az LG-vel szerződtek le, de a szerződés volumenéről nem adtak információt.

Ez persze mind szép és jó, de kérdés, hogy mennyi csúszás fog összejönni időközben, mert a csúszások egyben a veszteség növekedését is jelentik. A befektetőknek készített tájékoztató szerint a Lucid jelenleg évi 1,5 milliárd dollár veszteséget termel, és bár most a következő 1-2 évre rendeződött az anyagi helyzete, a fejlesztések folytatásához további jelentős tőkebevonásra lesz szüksége. A befektetők meggyőzéséhez viszont a papíron jól mutató üzleti terv mellett nem árt, ha lesz egy sikeres termékük is, amit képesek gyártani, ennek demonstrálása viszont egyelőre még várat magára.

Rawlinson megemlítette még a befektetőknek a cég energiatárolással kapcsolatos ambícióját is: elmondta, hogy az arizonai gyárukban már tesztelik az akkus energiatárolójuk prototípusát, és a jövőben erre a piacra is szeretnének betörni. Az azonban nem világos, hogy pontosan milyen termékekkel, milyen időtávon kívánják ezt megtenni.

A Lucid tőzsdére lépését egyik oldalról óriási hype övezte, a másik oldalról pedig lufiról, vagy egyenesen csalásról beszélnek, azt azonban majd csak az idő fogja eldönteni, hogy melyik narratíva áll közelebb a valósághoz.

Cikkünk nem minősül befektetési tanácsadásnak, az kizárólag a szerzőjének magánvéleményét képviseli. A cikk szerzője nem rendelkezik semmilyen pozícióval az érintett cég papírjaiban.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.